Jak wynika z danych CMR Panel i PIH,w październiku 2020 r. łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 18% niższa niż rok wcześniej, a ich obroty spadły o 1,8%. W porównaniu z wrześniem liczba klientów obniżyła się o 10%, natomiast wartość sprzedaży o 1,6%.
Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w październiku 2020 r. : -1,6% mdm, -1,8% rdr
W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +6,6%.
Październik przyniósł drugą falę epidemii, a wraz z nią nowe obostrzenia, które przełożyły się na również sposób spędzania czasu i robienia zakupów. W październiku klienci sklepów małoformatowych częściej niż przed rokiem sięgali produkty suche i o dłuższym terminie przydatności, ale wzrosty ich sprzedaży nie były już tak imponujące jak marcu i kwietniu 2020 r., czyli na początku epidemii. W październiku 2020 r. wartość sprzedaży mąki w sklepach małoformatowych była o 23% wyższa niż w analogicznym miesiącu rok wcześniej, wydatki na mrożone dania gotowe zwiększyły się o 10%, natomiast makron, ryż czy olej odnotowały już tylko kilkuprocentowe wzrosty.
W październiku 2020 r. klienci sklepów małoformatowych wydawali na zakupy średnio 18,42 zł, czyli aż o 20% więcej niż rok wcześniej. W dużej mierze przyczynił się do tego wzrost cen, ale duże znaczenie miała też zmiana zwyczajów zakupowych związana z epidemią koronawirusa – zakupy są obecnie rzadsze, ale większe niż kiedyś. Jak wynika z danych CMR Panel i PIH,w październiku 2020 r. średnia liczba opakowań w koszyku była o 10% wyższa niż przed rokiem.
Dynamika sprzedaży supermarketach 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) w październiku 2020 r.: +8,4% mdm, +9,7% rdr.
*Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.