Sprzedaż w sklepach małoformatowych w styczniu 2021 r. - FirmyMiesne.pl portal informacyjno - handlowy o rynku mięsa i wędlin w Polsce i na świecie
FirmyMiesne - portal informacyjno - handlowy o rynku mięsa i wędlin w Polscei na świecie
Portal o rynku mięsa i wędlin
[zamknij] Szanowni Państwo, informujemy iż Translator Google może zniekształcać oryginalny tekst i powodować błędy komunikacyjne. W przypadku pytań prosimy o kontakt od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 16:00 pod numerem tel. 694 760 702 lub mailowo biuro@firmymiesne.pl

Partner główny portalu

Sprzedaż w sklepach małoformatowych w styczniu 2021 r.

Polska Izba Handlu na podstawie danych  CMR opublikowała raport dotyczący sprzedaży detalicznej w styczniu 2021 r. Łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była tylko o niespełna 1% niższa niż w styczniu 2020 r. i aż o 13% niższa w porównaniu z grudniem 2020 r. W styczniu spożywcze sklepy małego formatu odwiedziło o 7% mniej klientów niż w grudniu i aż o 19% mniej niż w styczniu 2020 r., kiedy nie odczuwaliśmy jeszcze skutków pandemii.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w styczniu 2021 r.: mdm -12,7 %, rdr -1,1%

Styczeń to w sklepach małoformatowych do 300 m2 styczeń to zwykle jeden z najsłabszych miesięcy, zarówno pod względem liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży. W porównaniu z świąteczno-sylwestrowymi wzmożonymi zakupami w grudniu, większość kategorii produktowych, w tym kulinaria, alkohole czy słodycze, notują duże spadki sprzedaży. W styczniu 2021 r. wartość sprzedaży słodyczy spadła w porównaniu z grudniem o 16%, a wydatki na przyprawy i dodatki kulinarne obniżyły się o 33%.

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +2,5%

W porównaniu ze styczniem 2020 r., w którym nie mieliśmy jeszcze żadnych efektów zawiązanych z epidemią koronawirusa, klienci sklepów małoformatowych wydali mniej m.in. na słodycze (spadek o 12%, głównie za sprawą mniejszego popytu na impulsowe przekąski), produkty mleczne, dania gotowe czy napoje. Największą zmianą związaną ze epidemią jest jednak niewątpliwie zmiana sposobu robienia zakupów – klienci odwiedzają placówki małoformatowe znacznie rzadziej, ale kupują jednorazowo więcej produktów niż kiedyś. W styczniu 2021 r. liczba transakcji w tym formacie sklepów była o 19% niższa niż przed rokiem, ale średnia liczba opakowań w koszyku wzrosła o 12%, natomiast średnia wartość paragonu zwiększyła się o 22%, do 19,77 zł. 

Ważnym wydarzeniem w styczniu 2021 r. zarówno dla sklepów, jak i klientów były dwie nowe opłaty – „małpkowa” i cukrowa, które przełożyły się na wzrost cen alkoholi w małych opakowaniach oraz słodzonych napojów. Już w pierwszych tygodniach stycznia klienci sklepów małoformatowych musieli zapłacić o kilkanaście procent więcej za małą butelkę wódki. Wyższe ceny od razu przełożyły się na spadek sprzedaży małych pojemności wódek – w styczniu klienci sklepów małoformatowych do 300 m2 kupili o 16% mniej butelek wódki czystej w opakowaniach o pojemności do 200 ml niż rok wcześniej, wzrosła jednak znacząco sprzedaż wódek w opakowaniach 500 ml (głównie tych z najniższej półki cenowej), które nie zostały objęte podwyżkami. W efekcie w styczniu wolumen sprzedanej wódki czystej w sklepach małoformatowych utrzymał się na poziomie sprzed roku, ale wydatki na te kategorię były o 8% wyższe. Kategoria wódek smakowych, w której pojemności do 200 ml odpowiadają aż za ponad 90% opakowań, odnotowała natomiast kilkuprocentowy spadek w ujęciu wolumenowym, ale wartościowo za sprawą wyższych cen urosła o 3%.

Duże spadki sprzedaży w styczniu odnotowała również kategoria napojów – w ujęciu wolumenowym cała kategoria odnotowała spadek aż o 12% w porównaniu ze styczniem 2020 r., do czego przyczyniła się w dużej mierze zmiana stylu życia związana z pandemią, jak też niższe niż przed rokiem temperatury. Warto jednak zauważyć, że szczególne duże spadki sprzedaży w porównaniu ze styczniem 2020 odnotowały kategorie objęte nową opłatą, a tym samym objęte podwyżkami cen – jak np. napoje gazowane (spadek wolumenu o 17%) czy wody smakowe (spadek o 24%), podczas gdy wolumen sprzedaży wody czystej zmniejszył się tylko o 7%.

Dynamika sprzedaży w supermarketach 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) w styczniu 2021: mdm -25,1%, rdr -1%.

*Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.


Autor: Źródło: Polska Izba Handlowa

FirmyMiesne - portal informacyjno - handlowy o rynku mięsa i wędlin w Polsce i na świecie

Drogi Użytkowniku!

Wchodząc na stronę portalu FirmyMiesne.pl przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i dane dotyczące aktywności lub urządzeń użytkownika. Przetwarzamy Twoje dane także w przypadku gdy: rejestrujesz się na portalu FirmyMiesne.pl, chcesz dodać ogłoszenie do Giełdy Mięsnej lub chcesz zamówić usługi online. W przypadku gdy dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, są traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administrator danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania znajdziesz w Polityce Prywatności klikając tutaj. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci prawo do poprawienia danych, ograniczenia przetwarzania, żądania usunięcia danych, przeniesienia danych. Szanujemy Twoja decyzję. Jeśli masz zastrzeżenia w tej kwestii wyślij nam informację na adres biuro@firmymiesne.pl

Proszę kliknij w przycisk "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług portalu FirmyMiesne.pl, w tym ze stron internetowych i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "komputerowej", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach Cookiem. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.