To już trzeci raz kiedy Tesco jako jedyna sieć handlowa w Polsce publikuje raport o marnowaniu żywności i dystrybucji jej nadwyżek. Wyniki są pomyślne: w ciągu 2 lat skala marnowania w sklepach spadła o blisko 41%, przy równoczesnym przekazaniu 3 411 ton żywności, czyli ponad dwukrotnie więcej niż w roku 2016/17.
Z przeprowadzonych badań wynika, że w roku finansowym 2018/19 w Polsce:
-Tesco wprowadziło do sprzedaży 1 003 675 ton produktów żywnościowych, z czego około 12 356 ton to nadwyżki żywności – produkty niesprzedane klientom.
-5 189 ton z powyższej liczby to żywność nadająca się do konsumpcji, gdzie: 3 411 ton zostało ofiarowanych instytucjom charytatywnym, bądź wykorzystane jako pokarm dla zwierząt.
-1 779 tony zostały wyrzucone.
Tesco Polska stawia sobie kolejne, długoterminowe cele. Dąży, by do 2020r. wszystkie sklepy umożliwiły organizacjom charytatywnym odbieranie nadwyżek żywności. Największym problemem nie jest logistyka wewnętrzna sieci, a brak chętnych organizacji, które mogłyby być beneficjentami tego procesu. Choć aż 254 sklepy Tesco współpracują z lokalnymi odbiorcami żywności, to ponad sto placówek nie ma bezpośredniego partnera, który zająłby się odebraniem i dystrybucją produktów.
Tesco, które zapoczątkowało zjawisko ujawniania danych dotyczących wyrzucanej żywności w Europie Środkowej, namawia inne przedsiębiorstwa spożywcze do realizacji celu ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju oraz zmniejszenie o połowę globalnego marnotrawstwa żywności do 2030 roku. Przez swoją transparentność Tesco Polska chce skłonić innych do publikacji wyników walki z marnowaniem żywności i do podejmowania działań w tym zakresie.
Źródło: bpcc.org.pl