Kwestia produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego na obszarach objętych ograniczeniami, zakazami lub nakazami w związku z wystąpieniem na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przypadków afrykańskiego pomoru świń u dzików została uregulowana w ustawie z dnia z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. z 2006 r. Nr 17, poz. 127 z późn. zm.) oraz rozporządzeniu z dnia 16 września 2010 r. w sprawie produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego pochodzących z obszarów podlegających ograniczeniom, nakazom lub zakazom (Dz. U. Nr 183, poz. 1231 z późn. zm.). Powyższe przepisy nie wprowadzają odrębnych zasad dotyczących produkcji na obszarach objętych ograniczeniami, zakazami lub nakazami w związku z wystąpieniem na terytorium kraju przypadków choroby zakaźnej zwierząt u zwierząt łownych. W związku z tym takie obszary traktuje się w świetle przepisów krajowych tak samo jak obszary objęte ograniczeniami, zakazami lub nakazami ustalone w związku z wystąpieniem choroby u zwierząt gospodarskich. Jednocześnie powyższe przepisy implementują do prawa krajowego przepisy dyrektywy Rady Nr 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającej przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi.
Do Głównego Inspektoratu Weterynarii wpłynęło drogą elektroniczną pismo Komisji Europejskiej, które przedstawia podejście KE do przepisów powyższej dyrektywy.
Zgodnie z powyższym pismem Artykuł 1 tej dyrektywy stanowi, że jej przepisy nie wpływają na przepisy ustanowione w dyrektywach Rady: Nr 89/662/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącej kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego oraz Nr 97/78/WE z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącej kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym ze względu na wprowadzenie rynku wewnętrznego, a także w dyrektywach wymienionych w jej załączniku I, wśród których wymieniona jest m. in. dyrektywa Rady 2002/60/WE ustanawiająca przepisy szczególne w celu zwalczania afrykańskiego pomoru świń. Artykuł 3 ust. 3 lit a dyrektywy 2002/99/WE stanowi, że "Produkty pochodzenia zwierzęcego pozyskuje się od zwierząt, które: nie pochodzą z gospodarstwa, zakładu, terytorium lub części terytorium podlegającym ograniczeniom w zakresie zdrowia zwierząt mającym zastosowanie do danych zwierząt i produktów, na mocy przepisów określonych w załączniku I". W związku z tym muszą być brane pod uwagę przepisy wymienionej tam dyrektywy Rady 2002/60/WE. Artykuły 15 i 16 dyrektywy 2002/60/WE ustanawiają zasady mające zastosowanie w przypadkach, w których ASF jest podejrzewane lub potwierdzone u dzików; nie przewidują obowiązkowych ograniczeń UE na mięso wieprzowe pochodzące od świń trzymanych w gospodarstwach znajdujących się w „obszarze zakażonym" jako działanie ustanowione po potwierdzeniu ASF u dzików. W związku z powyższym do mięsa świń pochodzących z obszaru zakażonego, ustalonego w decyzji wykonawczej Komisji z dnia 12 marca 2014 r. nr 2014/134/UE dotyczącej niektórych środków ochronnych w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w Polsce, nie będą miały zastosowania przepisy dyrektywy 2002/99/WE dotyczące odrębnego znakowania oraz przepisy dotyczące właściwej obróbki. Jednocześnie zgodnie z powyższym pismem dyrektywa 2002/99/WE ustanawia w artykule 4 ust. 1 oraz w załącznikach II i III, zasadę, że mięso wieprzowe, które zostało już oznakowane pieczęcią z przekreśleniem, może być wprowadzane na rynek UE jedynie, jeżeli zostało poddane obróbce jednym z procesów powodującym zniszczenie wirusa ASF opisanej w załączniku III dyrektywy. Reasumując w przypadku mięsa wieprzowego, o którym mowa powyżej, nie musi ono być znakowane w sposób określony w dyrektywie 2002/99/WE.
Źródło: GIW