„Bo diabeÅ‚ tkwi w szczegóÅ‚ach”
O zmianach na rynku w branży miÄ™snej, upodobaniach konsumentów i dziaÅ‚aniach marketingowych rozmawiamy z marketing managerem ZakÅ‚adu Przetwórstwa MiÄ™snego HaÅ„derek – Krzysztofem Szyndlerem.
Remigiusz Zagraba: Panie Krzysztofie, jak ważny jest marketing w branży mięsnej?
Krzysztof Szyndler: … ? Ależ to także FMCG, czyli najbardziej dynamiczny segment rynku pod wzglÄ™dem dziaÅ‚aÅ„ marketingowych. Dodatkowo w przypadku dość „homogenicznych” produktów wÄ™dliniarskich, których na ladzie może być i setka, kluczowÄ… rolÄ™ stanowiÄ… wszelkie detale zwiÄ…zane ze różnicowaniem produktu oraz oczywiÅ›cie znajomość marki. Teraz każdy konsument chce kupić niedrogie, markowe
i pyszne wÄ™dliny. Jak wiÄ™c widać pracy marketingowcy majÄ… mnóstwo.
R.Z.: Rynek produktów miÄ™snych na przestrzeni kilkumnastu lat mocno siÄ™ zmieniÅ‚. Jakie zmiany Pana zdaniem najbardziej wpÅ‚ynęły na polskiego konsumenta - miÄ™sożercÄ™?
K.Sz.: ZmieniÅ‚o siÄ™ niemal wszystko. Od nas samych, czyli ludzi z branży, do oczekiwaÅ„ konsumentów. ProszÄ™ zerknąć na ladÄ™ z produktami wÄ™dliniarskimi – jest niemal wszystko. Mimo, że Polacy majÄ… dość spolaryzowane gusta, to jednak roÅ›nie liczba osób poszukujÄ…cych i wracajÄ…cych do miÄ™sa np. z królika czy kaczki. Pewnie baraniny nigdy dużo jeść nie bÄ™dziemy, ale coraz wiÄ™cej jest „masterchef-ów” testujÄ…cych swoje umiejÄ™tnoÅ›ci z trudniejszymi potrawami. I tak ma być! W takiej sytuacji producenci majÄ… szansÄ™ znaleźć kolejnÄ… niszÄ™, aby rozwijać rynek.
R.Z.: ProszÄ™ sobie wyobrazić, że zakÅ‚ad w którym Pan pracuje odwiedziÅ‚a bardzo ważna delegacja… Jakimi trzema produktami poczÄ™stowaÅ‚by Pan goÅ›ci? Które z PaÅ„stwa produktów można nazwać sztandarowymi i dlaczego?
K.Sz.: A z jakiej części Å›wiata byÅ‚aby ta delegacja…? Z uwagi na obecny zasiÄ™g dziaÅ‚ania firmy HaÅ„derek wiÄ™kszość produkcji wÄ™dlin bazuje na wieprzowinie i miÄ™sie drobiowym. Naszymi sztandarowymi produktami sÄ… szynki i kieÅ‚basy. Zatem na stole pojawiÅ‚yby siÄ™ na pewno: Szynka Spod PowaÅ‚u z Dymnej Chaty, Szynka z WÄ™dzarni, KieÅ‚basa na Szaro. Opisać je mogÄ™ trzema sÅ‚owami: jakość, smak i hit sprzedażowy.
R.Z.: Jakie nowe produkty planujecie Państwo wprowadzić w najbliższym czasie?
K.Sz.: Niedawno wprowadziliÅ›my do sprzedaży produkty z grupy NATURALNE, które niemal od razu znalazÅ‚y uznanie w oczach ekspertów z branży. Schab Naturalny otrzymaÅ‚ 10/10 pkt. i tytuÅ‚ TOP PRODUKT
w ramach programu DoceÅ„ Polskie. W najbliższych dniach pojawiÄ… siÄ™ w sklepach produkty skrojone na miarÄ™ zbliżajÄ…cego siÄ™ okresu Å›wiÄ…tecznego tj.: Kotlet Upieczony czy Filet Pieczony z Indyka. A to tylko część „gradu” produktów, którymi kusić bÄ™dziemy konsumentów.
R.Z.: Czy Pana zdaniem wprowadzanie produktów z okreÅ›lonÄ… grupÄ… docelowÄ… – np. dla „dla paÅ„” czy „dla sportowców” – ma szanse powodzenia na rynku sprzedażowym?
K.Sz.: Tak, jak wczeÅ›niej wspomniaÅ‚em – wszystkie elementy wyróżniania oferty sÄ… dobrym rozwiÄ…zaniem. Klucz tkwi w tym, aby skutecznie dotrzeć z informacjÄ… do odpowiedniej, dużej grupy odbiorców
i przekonać ich do swojego przekazu, a potem produktu. Ludzie poszukujÄ… „swoich” produktów, ale nie Å‚atwo ich do tego przekonać.