Jak informuje KOWR, Polska zaliczana jest do wiodących producentów gęsiny w Unii Europejskiej. W ostatnich latach notowany był dynamiczny wzrost pogłowia gęsi w Polsce. W latach 2016-2019 pogłowie zwiększyło się o 23%, do blisko 1,1 mln sztuk.
– Zdaniem Marcina Wrońskiego – Zastępcy Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa – rosnąca produkcja gęsiny w Polsce wynika z utrzymującego się popytu eksportowego oraz z coraz większej popularności tego mięsa wśród polskich konsumentów, doceniających jego walory smakowe, zdrowotne i dietetyczne.
Ze względu na wysoką jakość, polskie gęsi są cenione również przez zagranicznych konsumentów. W ostatnich pięciu latach (2015–2019) krajowi przedsiębiorcy sprzedawali na rynki zagraniczne od 17 do 22 tys. ton gęsiny. Około 90% wolumenu eksportu tego asortymentu było kierowane na rynek unijny – przede wszystkim do Niemiec. Polska gęsina jest sprzedawana do prawie wszystkich pozostałych państw UE, ale dotychczasowy eksport do tych krajów jest dużo mniejszy.
– Na uwagę zasługuje, że wartość polskich gęsi doceniają nie tylko europejscy konsumenci. Drugim, co do wielkości rynkiem zbytu dla polskiej gęsiny jest Hongkong, do którego w 2019 r. trafiło 1,8 tys. ton tego asortymentu – podkreślił Dyrektor Wroński.
Mięso z gęsi to bogactwo zdrowia i smaku. Gęsina, w porównaniu z innymi gatunkami mięsa, charakteryzuje się korzystnymi proporcjami kwasów tłuszczowych, w tym tak istotnych dla naszego zdrowia omega-3 i omega-6. Mięso gęsi zawiera dużo białka, w skład którego wchodzą wszystkie aminokwasy egzogenne, których organizm człowieka nie jest w stanie wytworzyć, a które muszą być dostarczane do organizmu z pożywieniem. Mięso to jest źródłem witamin - z grupy B, witaminy A i E oraz wielu składników mineralnych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.
– Statystyczny mieszkaniec Polski konsumuje znacznie mniej gęsiny w porównaniu z mięsem kurzym czy indyczym. Stąd w celu popularyzacji spożycia gęsiny tak duże znaczenie mają kampanie promocyjne, w tym ogólnopolska kampania „Kupuj świadomie”, która kieruje szczególną uwagę na informację PRODUKT POLSKI – podkreślił Dyrektor Wroński.
– Jak powszechnie wiadomo najbardziej popularnym gatunkiem gęsi w Polsce jest Gęś Biała Kołudzka, która stanowi około 90% krajowego pogłowia gęsi i jest efektem pracy Instytutu Zootechniki – PIB w Kołudzie Wielkiej. Z okazji Dnia Świętego Marcina serdecznie zachęcam wszystkich, aby w tym dniu na polskich stołach znalazła się smaczna i zdrowa polska gęsina – zaznaczył Dyrektor Wroński.