Produkt tradycyjny, lokalny, regionalny – a może Gwarantowana Tradycyjna Specjalność… W jaki sposób może wyróżniać się na rynku producent mięsa lub wędlin?
Większość producentów mięsa i wędlin niemal każdego dnia zastanawia się, co należy zrobić, aby nawiązać nowe kontakty biznesowe, sprzedawać więcej produktów, a co się z tym wiąże poprawić swoje wyniki finansowe. Doskonałym i, można rzec, niezawodnym sposobem na wyróżnienie się na bardzo nasyconym, różnorodnym rynku mięsa jest produkowanie takiego wyrobu, który będzie oryginalny, wyjątkowy i oczywiście… przepyszny.
Jak zatem znaleźć taki produkt? Warto zasięgać informacji o produktach regionalnych, tradycyjnych oraz lokalnych i zastanowić się, która kategoria produktów będzie dla nas odpowiednia, czy w swoim asortymencie mamy taki produkt, a może warto taki wyrób wprowadzić do sprzedaży?
Moda na regionalizm jest skutkiem tego, że w dzisiejszych czasach wyróżnianie się spośród tłumu jest bardzo ważnym wyznacznikiem sukcesu. Rynek produktów mięsnych jest bardzo nasycony, bogaty w różnorodne wyroby, jednak wiele z nich jest podobnych do siebie, zarówno pod względem składu, smaku, sposobu wytwarzania, a czasem także nazwy.
Kiedy jednak zaoferuje się produkt oryginalny pod względem receptury czy smaku, o bardzo wysokiej jakości, a następnie poczyni się odpowiednie kroki służące udokumentowaniu tego produktu, istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że będzie on rozchwytywany przez branżę mięsną, a producent osiągnie wymierne korzyści.
Poznajmy najważniejsze zagadnienia dotyczące produktów:
1) Produkt tradycyjny– musi być wpisany na Listę Produktów Tradycyjnych, są to produkty, których jakość lub wyjątkowe cechy i właściwości wynikają ze stosowania tradycyjnych metod produkcji, używanych przez co najmniej 25 lat. Produkty te muszą być elementem dziedzictwa kulturowego regionu, w którym są wytwarzane, oraz tożsamości społeczności lokalnej.
2) Produkt regionalny – ich nazwy rejestrowane są jako Chroniona Nazwa Pochodzenia i Chronione Oznaczenie Geograficzne. Wyróżniają się niepowtarzalną jakością, którą zawdzięczają miejscu swego pochodzenia, obszarowi geograficznemu. Jednocześnie, zgodnie z art. 3 ww. rozporządzenia, „tradycyjny” oznacza udokumentowany jako będący w użyciu na rynku krajowym co najmniej 30 lat.
a. Chroniona Nazwa Pochodzenia to nazwa, którą określa się produkt: pochodzący z określonego miejsca, regionu lub, w wyjątkowych przypadkach, kraju; którego jakość lub cechy charakterystyczne są w istotnej lub wyłącznej mierze zasługą szczególnego środowiska geograficznego, na które składają się czynniki naturalne i ludzkie; a także którego wszystkie etapy produkcji odbywają się na określonym obszarze geograficznym.
b. Chronione Oznaczenie Geograficzne – oznacza nazwę regionu, określonego miejsca lub w wyjątkowych przypadkach kraju, która służy do oznaczenia produktu rolnego lub środka spożywczego: pochodzącego z określonego miejsca, regionu lub kraju; którego określona jakość, renoma lub inna cecha charakterystyczna w głównej mierze wynika z tego pochodzenia geograficznego; a także którego przynajmniej jeden etap produkcji odbywa się na tym określonym obszarze geograficznym.
3) Produkt lokalny– określenie to jest używane potocznie i nie zostało zdefiniowane w aktach prawnych. Produkty lokalne związane są z regionem, w którym jest produkowany, ma coś wyjątkowego, specyficznego. Produkty lokalne powinny być lepszej jakości, powinny być produkowane z lokalnego, świeżego surowca.
4) Gwarantowana Tradycyjna Specjalność (GTS) – opisuje produkt, który wytwarzano tradycyjnymi metodami składników co najmniej przez 30 lat lub skład tego produktu odpowiada tradycyjnej praktyce, lub kiedy został on wytworzony z tradycyjnie stosowanych surowców. Aby nazwa mogła zostać zarejestrowana jako Gwarantowana Tradycyjna Specjalność, musi być tradycyjnie stosowana w odniesieniu do określonego produktu lub oznaczać tradycyjny, lub specyficzny charakter danego produktu.
5) „Żywność tradycyjna”– określenie to odnosi się między innymi do produktów rolnych i środków spożywczych, których nazwy zostały zarejestrowane jako gwarantowane tradycyjne lub które wpisano na Listę Produktów Tradycyjnych.
Szczegółowe procedury i wnioski dostępne są na stronie Ministerstwa Rozwoju Rolnictwa i Wsi. Warto zapoznać się z wszystkimi informacjami i wprowadzić do swojej oferty jeden z produktów tradycyjnych, regionalnych bądź lokalnych, aby czerpać korzyści wynikające z jego sprzedaży.