Produkty lokalne i regionalne - rozmowa z Izabellą Byszewską Prezesem Zarządu Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego - FirmyMiesne.pl portal informacyjno - handlowy o rynku mięsa i wędlin w Polsce i na świecie
FirmyMiesne - portal informacyjno - handlowy o rynku mięsa i wędlin w Polscei na świecie
Portal o rynku mięsa i wędlin
[zamknij] Szanowni Państwo, informujemy iż Translator Google może zniekształcać oryginalny tekst i powodować błędy komunikacyjne. W przypadku pytań prosimy o kontakt od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 16:00 pod numerem tel. 694 760 702 lub mailowo biuro@firmymiesne.pl

Partner główny portalu

Produkty lokalne i regionalne - rozmowa z Izabellą Byszewską Prezesem Zarządu Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego

Anna Łydek: Na czym polega działalność Polskiej Izby Produktu Lokalnego ?

Izabella Byszewska: Polska Izba Produktu Regionalnego i Lokalnego powstała w 2004 r. i zrzesza producentów żywności regionalnej i tradycyjnej. Obecnie Izba ma ponad 200 członków. Są nimi producenci wytwarzający produkty regionalne i lokalne. Izba powstała po to, żeby reprezentować ich interesy. Główną misją Izby jest rozwój rynku produktów regionalnych i tradycyjnych w Polsce. Izba wspólnie ze Związkiem Województw Rzeczpospolitej Polskiej opracowała w 2007 r. pierwszy krajowy system jakości żywności, przeznaczony do certyfikowania produktów regionalnych i tradycyjnych. System ten został uznany przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz przez Komisję Europejską. Certyfikat „Jakość Tradycja” ma już ponad 300 polskich produktów.

A.Ł.: Konsumenci coraz częściej sięgają po produkty lokalne, regionalne czy tradycyjne. Co Pani zdaniem jest głównym powodem?

I.B.: Zaczęło się od niekorzystnych zjawisk na rynku żywnościowym, takich jak BSE („choroba szalonych krów”), potem afera ze skażeniem pasz dioksynami, teraz ASF czy przypadki stosowania niedozwolonych środków dezynfekujących na fermach drobiowych. Te zdarzenia pojawiły się przede wszystkim w sektorze żywności przemysłowej, masowo wytwarzanej. Kupujący nie mają możliwości bezpośredniego kontaktu z producentem takiej żywności i tym samym mają niewielkie szanse na zdobycie wiedzy o produkcie. Dlatego coraz więcej osób szuka produktów wytwarzanych na małą skalę, tradycyjnymi metodami, z naturalnych surowców. Produktów, w których przejrzysta jest droga od producenta do konsumenta i droga ta jest w miarę krótka (tzw. „krótkie łańcuchy”).

 

A.Ł.: Żywność lokalnych producentów jest widoczna na półkach w wielu sklepach, a sieci handlowe takie produkty coraz częściej chcą oferować klientom. Gdzie Pani zdaniem jest najlepsze miejsce na sprzedaż takich produktów? Czy właśnie w sklepach wielkopowierzchniowych, dyskontach, sklepach ekologicznych i specjalistycznych, a może na targach i festiwalach?

I.B.: Targi branżowe i festyny to były pierwsze miejsca, na których zaistnieli producenci lokalnej i regionalnej żywności. Konsumenci odwiedzający takie jednorazowe imprezy chcieli odnaleźć później te produkty w pobliżu swojego miejsca zamieszkania. Dlatego zaczęła się rozwijać sprzedaż w centrach handlowych, na specjalnych stoiskach i ekspozycjach. Coraz więcej specjalistycznych sklepów ma ofertę skierowaną do konsumentów, którzy szukają żywności zdrowej, regionalnej i tradycyjnej. Natomiast sprzedaż takich produktów w marketach i hipermarketach czy dyskontach ma sens, jeśli produkty lokalne i regionalne znajdują się w oznaczonych miejscach – jako specjalna oferta dla konsumentów.


Autor: Remigiusz Zagraba

FirmyMiesne - portal informacyjno - handlowy o rynku mięsa i wędlin w Polsce i na świecie

Drogi Użytkowniku!

Wchodząc na stronę portalu FirmyMiesne.pl przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i dane dotyczące aktywności lub urządzeń użytkownika. Przetwarzamy Twoje dane także w przypadku gdy: rejestrujesz się na portalu FirmyMiesne.pl, chcesz dodać ogłoszenie do Giełdy Mięsnej lub chcesz zamówić usługi online. W przypadku gdy dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, są traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administrator danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania znajdziesz w Polityce Prywatności klikając tutaj. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci prawo do poprawienia danych, ograniczenia przetwarzania, żądania usunięcia danych, przeniesienia danych. Szanujemy Twoja decyzję. Jeśli masz zastrzeżenia w tej kwestii wyślij nam informację na adres biuro@firmymiesne.pl

Proszę kliknij w przycisk "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług portalu FirmyMiesne.pl, w tym ze stron internetowych i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "komputerowej", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach Cookiem. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.