Leasing jest jedną z najpopularniejszych form finansowania samochodu służbowego. Szacuje się, że aż 70% przedsiębiorców korzysta z leasingu, a tylko nieliczni finansują zakup samochodu kredytem bankowym. Leasing dotyczy głównie samochodów nowych. W zależności od potrzeb przedsiębiorcy może to być samochód osobowy, dostawczy, ciężarowy. Istnieje również możliwość zakupu w ten sposób samochodu używanego, jednak procedura jest dużo bardziej skomplikowana i kosztowna.
Leasing jest jednym z rodzajów dzierżawy, który polega na użyczeniu przedmiotu za ustaloną opłatą, na określonych warunkach i w określonym czasie. Umowa zawierana jest pomiędzy leasingodawcą (wyspecjalizowana w tej dziedzinie firma leasingowa) i leasingobiorcą (osoba prowadząca działalność gospodarczą).
Rodzaje leasingu
Do wyboru mamy leasing operacyjny i finansowy. W leasingu operacyjnym wszystkie opłaty zalicza się do uzyskania kosztu przychodu. Umowa jest zawierana na czas określony, a po jej zakończeniu następuje przeniesienie własności samochodu na klienta po cenie wykupu ostatniej raty. Czas umowy nie może być krótszy niż 40% normatywnego okresu amortyzacji. Leasingobiorca przejmuje także koszty użytkowania przedmiotu leasingu, takie jak ubezpieczenie, paliwo, konserwacja, naprawa.
W przypadku leasingu finansowego jedynie część raty leasingowej wlicza się do kosztu uzyskania przychodu. W jej skład wchodzą odsetki i odpisy amortyzacyjne. Zapłacenie przez leasingobiorcę ostatniej raty jest równoznaczne z przejęciem własności przedmiotu bez konieczności wykupu. Tutaj umowa także musi być zawarta na czas określony, jednak charakteryzuje się większą elastycznością okresu jej trwania. Przedmiot umowy staje się składnikiem majątku leasingobiorcy.
Czy warto wziąć samochód służbowy w leasing?
Jedną z zalet leasingu jest fakt, że nie płacimy tak naprawdę za towar, tylko za usługę. Opłata bowiem obejmuje nie cenę samochodu, ale jego użytkowanie. Oprócz tego leasingodawca zwalnia nas z innych koniecznych formalności, takich jak rejestracja samochodu i opłacenie ubezpieczenia. Często można wynegocjować, również pokrycie przez leasingodawcę wszelkich kosztów związanych z naprawami
i przeglądami.
Otrzymanie leasingu jest łatwiejsze i mniej skomplikowane niż uzyskanie kredytu w banku. Leasing jest dostępny nawet dla firm, które nie mają dużej zdolności kredytowej, ponieważ jej posiadanie nie jest warunkiem koniecznym. Dodatkowo, podpisanie umowy nie osłabia zdolności kredytowej firmy (samochód nie jest wliczany do środków trwałych firmy).
Przedsiębiorcy cenią sobie leasing za to, że nie muszą inwestować własnych środków finansowych,
a koszty mogą zaliczyć w wydatki firmy. Korzyści widoczne są więc przy obliczaniu podatku.
Wady podpisania umowy o leasing samochodu
Oczywiście leasing posiada także swoje wady. Przede wszystkim nie jesteśmy właścicielami samochodu, a jedynie jego najemcami. Z tego też powodu nie możemy liczyć na jakiekolwiek zniżki ubezpieczeniowe. W wypadku wypadków losowych, takich jak kradzież samochodu, kolizja, wypadek nie uzyskamy odszkodowania bez zgody leasingodawcy.
W przypadku problemów z regulowaniem comiesięcznej raty leasingowej firma może zostać pozbawiona samochodu bez zwrotu wcześniej wpłaconych pieniędzy. W razie problemów leasingodawcy samochód może być zajęty przez wierzycieli.
W wypadku niektórych pojazdów leasing długoterminowy może być zupełnie nieopłacalny. Minusem są także niektóre ograniczenia, takie jak uzyskanie zgody leasingodawcy na wyjazdy zagraniczne (na przykład wyjazdy poza strefę Unii Europejskiej), limity kilometrowe, konieczność stawiania się
z samochodem na przeglądy.
Na co zwrócić uwagę biorąc samochód w leasing?
Biorąc pod uwagę powyższe, decyzja zależy od indywidualnej sytuacji przedsiębiorcy. Wybierając ofertę dla siebie warto poradzić się specjalistów lub skorzystać z kalkulatorów leasingowych, które pokażą symulację kosztów. Jednak najważniejsze jest szczegółowe zapoznanie się z umową. Przed jej podpisaniem warto zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii. Należy sprawdzić jaka jest wysokość opłat, czy jest możliwość zmiany stawki i na jakich zasadach, czy istnieje możliwość wcześniejszego zakończenia umowy, jakie są ukryte koszty (na przykład kary w umowie) oraz jak rozlicza się szkody samochodu. Każdy niejasny w umowie punkt trzeba koniecznie wyjaśnić, aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji.
Autor: Patrycja Kowalska, redaktor portalu ranking-bankow.com.pl