Remigiusz Zagraba: Netto Polska to 3 idee: lokalności, zaangażowania i lojalności. Na czym polegają te wartości i jak w praktyce są one realizowane?
Janusz Stroka: Wszystkie te trzy idee realizujemy przede wszystkim poprzez bycie blisko naszych klientów – nasze sklepy zlokalizowane są w miejscach łatwo dostępnych, na przykład w pobliżu osiedli mieszkaniowych. Angażujemy się w życie lokalnych społeczności, bo jesteśmy ich częścią. Wspieramy lokalnych dostawców i producentów, dajemy możliwość współpracy z nami, chociażby poprzez atrakcyjne warunki wynajmu stoisk partnerskich w naszych sklepach.
R.Z.: Sklepy Netto obecne są w Danii, Niemczech, Szwecji i w Polsce. W kraju nad Wisłą zarządzacie Państwo prawie 400 sklepami, zatrudniacie ponad 5,5 tys. pracowników i dostarczacie w przeważającej części polskie produkty, z 3 magazynów logistycznych. Czy NETTO Polska planuje w najbliższej przyszłości rozwój na polskim rynku, otwierając nowe sklepy, czy będziecie się Państwo koncentrować na umacnianiu pozycji obecnych sklepów?
J.S.: Netto rozwija się na polskim rynku od 25 lat – w roku 2019 otworzyliśmy 11 całkiem nowych placówek. Skupialiśmy się też na remodelingu już istniejących, które zyskały nowy look&feel. W efekcie już ok. 100 z 380 sklepów Netto działa zgodnie z konceptem 3.0. W ten właśnie sposób wyszliśmy naprzeciw potrzebom klientów, ale też odpowiedzieliśmy na trendy rynkowe i działania konkurencji. Na tym jednak nie koniec. W 2020 roku planujemy otworzyć kolejne 20-25 sklepów. Liczba otwieranych placówek Netto będzie stale rosnąć. Szczególny nacisk kładziemy na Mazowsze, Pomorze i Pomorze Zachodnie, ale niedługo da się również zauważyć naszą aktywność bardziej na wschodzie, przy czym rozwój będzie postępował sukcesywnie od linii wyznaczonej granicami województw warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, łódzkiego, śląskiego. Nowe sklepy będą oczywiście otwierane zgodnie z modelem 3.0.
RZ.: Konsumenci dzisiaj mają ogromny wybór produktów i sklepów, w których mogą dokonywać zakupów. Co wyróżnia sieć NETTO Polska i dlaczego warto odwiedzać Państwa placówki?
J.S.: Obecnie rynek handlowy w Polsce bardzo dynamicznie się rozwija. Sieć Netto aktualnie wyróżnia koncept 3.0, opierający się na skandynawskich wartościach, prostocie, korzyściach, rozumianych także jako dbanie o najniższe ceny, oraz wyrazistości. Dzięki wprowadzeniu konceptu 3.0 chcemy pokazać klientom, że zakupy w dyskoncie mogą być wygodne, przyjemne, a przy tym tanie. Odświeżone i jasne przestrzenie oraz szerokie alejki nawiązują do minimalistycznego skandynawskiego designu. Nowy koncept to także nawiązanie do ekologii oraz naturalnych materiałów, z których wykonane są elementy wnętrza. Zakupy w sklepach Netto to przyjemność – dużo przestrzeni oraz szeroki wybór naturalnych produktów sprawiają, że gwarantujemy coś więcej niż zwykłe doświadczenia zakupowe. Staramy się wychodzić naprzeciw potrzebom naszym klientom, dlatego na stałe do naszej oferty wprowadziliśmy produkty bezglutenowe, bezlaktozowe, bezcukrowe oraz z certyfikatem BIO. Rozbudowujemy też strefę TO GO ze świeżymi przekąskami i świeżo wypiekanym chlebem, którą na pewno docenią wszystkie osoby żyjące w biegu. Dbamy też o zróżnicowaną i ciekawą ofertę tygodniową oraz atrakcyjną formę programów lojalnościowych.
R.Z.: Polki i Polacy uwielbiają mięso i wędliny. Jakich produktów u Państwa nie kupią, a po jakie powinni sięgać?
J.S.: W Netto klienci mogą wybierać przede wszystkim spośród szerokiej oferty wędlin paczkowanych. Do ich pakowania wykorzystywana jest popularna w sektorze mięsnym technologia MAP, polegająca na pakowaniu mięs w atmosferze ochronnej. Dzięki temu mamy pewność, że zachowana została najwyższa higiena oferowanych produktów. Poza tym mięsa paczkowane dłużej zachowują trwałość. Nasi klienci mają również możliwość zakupu swojskich, krojonych wędlin od firm lokalnych, które są naszymi partnerami, a ich stoiska zlokalizowane są na terenach naszych placówek.
R.Z.: Bardzo ciekawą inicjatywą wydaje się powołanie szkółki piłkarskiej Borussia Dortmund, nad którą Państwa sieć objęła patronat. Pomysłodawcą jest wybitny i znany polski piłkarz Łukasz Piszczek. Jak będzie rozwijał się ten projekt i jaka przyświeca mu idea oraz czy oprócz Goczałkowic-Zdroju, podobne szkółki powstaną w innych miejscowościach?
J.S.: Netto od dawna angażuje się w liczne projekty sportowe, których celem jest wspieranie rozwoju młodych sportowców. Sponsoring sportowy to bardzo ważny element naszych działań – od roku z Fundacją Akademia Łukasza Piszczka oraz Borussią Dortmund mamy okazję tworzyć miejsce, w którym narodzą się młode piłkarskie talenty. Jest to dla nas wielkie wyróżnienie, że jako partner regionalny Borussii Dortmund możemy zachęcać młodych ludzi do uprawiania tak pięknego sportu, jakim jest piłka nożna.
R.Z.: W Polsce jesteście Państwo obecni od 25 lat. Z czego jesteście najbardziej dumni i jakie sukcesy udało się Państwu osiągnąć?
J.S.: Netto działa na konkurencyjnym rynku. Aby przyciągnąć klientów, potrzeba znacznie więcej niż niska cena. Jednak dzięki wypracowaniu i wdrażaniu konceptu 3.0. oraz wprowadzeniu zróżnicowanej oferty produktowej, jesteśmy w stanie dotrzeć do najbardziej wymagających konsumentów, zarówno tych młodszych, jak i starszych. Co więcej, w bieżącym roku zaproponowaliśmy naszym klientom już czwarty program lojalnościowy. Dzięki nim do sprzedaży wprowadziliśmy marki luksusowe, m.in. Rosenthal, Schott Zwiesel czy Ellehammer, co okazało się wielkim sukcesem sprzedażowym. Stworzyliśmy także autorski, dedykowany przedsiębiorcom i instytucjom program „Czas na biznes”. Daje możliwość odroczonej płatności bezgotówkowej bez odsetek i prowizji we wszystkich sklepach Netto w Polsce. Z dumą podkreślamy też nasze działania proekologiczne. Jesienią 2019 roku do naszych sklepów wprowadziliśmy system skrzynek wielokrotnego użytku, które zastąpią te jednorazowe do przechowywania warzyw i owoców. Dzięki ich zastosowaniu, uda nam się zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o 40 proc. Zrezygnowaliśmy z wykorzystywania plastikowych osłonek na sałatę i z plastikowych patyczków higienicznych. Wciąż pracujemy też nad kolejnymi rozwiązaniami, służącymi środowisku.