Co warte podkreślenia, to fakt, że naszą przewagą są “Promocje od 1 sztuki”. Klienci cenią proste i przejrzyste mechanizmy, które nie wymagają dodatkowych obliczeń, są pozbawione skomplikowanych warunków i w prosty sposób przedstawiają realną oszczędność dla klienta. Taki model promocji oferujemy w sklepach naszej sieci. Na polskim rynku trwa obecnie wojna na wielopaki, wielosztuki, na promocje łączące mnóstwo warunków koniecznych do spełnienia, a klient czuje się w tym wszystkim zagubiony. “Promocje od 1 sztuki” w ALDI, to odpowiedź na oczekiwania klientów oraz sposób na realizację obietnicy, jaką składamy kupującym – że naszym cenom można ufać. To dla nas bardzo ważne, bo to jeden z filarów składający się na proste zakupy. Warto dodać, że w 2023 roku dzięki “Promocjom od 1 sztuki” klienci zaoszczędzili na zakupach świeżego mięsa w ALDI średnio 27%, natomiast w przypadku wędlin 26%.
R.Z.: Jakie nowe koncepty sklepów Aldi są odpowiedzią na rosnące potrzeby klientów i jak wygląda przyszłość zakupów w Aldi?
Ł.K.: W odpowiedzi na potrzeby mieszkańców dużych miast ALDI wdraża w Polsce dwa nowe formaty sklepów: ALDI Urban i ALDI Compact 2.0. Te nowoczesne koncepty oferują szeroki wybór produktów, a ich kompaktowa forma idealnie sprawdza się w gęsto zabudowanych aglomeracjach. Pierwszy z wymienionych formatów – ALDI Urban– to rozwiązanie dedykowane przede wszystkim lokalizacjom w największych miastach w Polsce oraz w ich aglomeracjach. Klasyczny wolnostojący obiekt z zewnętrznym parkingiem jest w tym układzie zastąpiony dwukondygnacyjnym budynkiem ze sklepem na poziomie +1 i parkingiem dla klientów na parterze. Dzięki temu sklepy ALDI mogą powstawać również na mniejszych działkach, zachowując wszystkie wygody dla klientów - zastosowanie travelatorów oraz wind sprawia bowiem, że komunikacja między dwoma poziomami jest łatwa i komfortowa.
Aktualnie w Polsce mamy 3 sklepy tego typu – we Wrocławiu ulicy Szybowcowej 7 i Strzegomskiej 214 oraz w podwarszawskich Markach przy al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 22. Oszczędność przestrzeni i możliwość dopasowania się do bardziej wymagających lokalizacji stanowiły priorytet również dla drugiego nowego konceptu – ALDI 2.0 Compact. Pierwszy taki sklep powstał pod koniec 2023 roku w Krakowie.
Podstawowe elementy bazowej strategii konceptu 2.0 łączą się tutaj z wykorzystaniem specjalnie zaprojektowanego wyposażenia. Dzięki temu nawet pomimo ograniczonej przestrzeni możliwe jest zaprezentowanie pełnego asortymentu ALDI. Opracowanie konceptu 2.0 Compact to nasza odpowiedź na wymagania, które stawiają nam lokalizacje o mniejszej powierzchni sali sprzedaży. Jednym ze znaków rozpoznawczych sklepów ALDI są szerokie, wygodne alejki, dlatego ograniczona powierzchnia sklepu przy jednoczesnym założeniu dostępności pełnej oferty produktowej stanowiły dla nas pewne wyzwanie. Udało mu się jednak sprostać, m.in. poprzez zastosowanie dedykowanego dla tego konceptu wyposażenia (np. wyższych regałów, węższych półek, pionowych koszy promocyjnych, mniejszych wózków zakupowych). Dzięki temu standard Compact zapewnia taki sam komfort zakupów, jak nasze pozostałe formaty. Nowością w układzie ALDI 2.0 Compact jest również strefa kas ekspresowych, która w tym wypadku została umiejscowiona prostopadle do sali sprzedaży oraz poprzeczna środkowa alejka zapewniająca sprawniejszą nawigację po sklepie. Zgodnie z badaniami przeprowadzanymi w Grupie ALDI Nord do wdrożenia konceptu 2.0 Compact może się kwalifikować nawet 400 sklepów w całej Europie. We wszystkich sklepach testowych, w których to rozwiązanie zastosowano, odnotowano wyraźny wzrost obrotów, a opinie klientów i pracowników ALDI były bardzo pozytywne.
R.Z.: Firma świętowała otwarcie 300. sklepu w Polsce oraz 15 lat obecności na polskim rynku. Jakie są plany rozwoju sieci Aldi w Polsce i w innych krajach w najbliższych latach?
Ł.K.: W 2024 roku ALDI nie zwalnia tempa, planujemy łącznie otworzyć około 60 nowych sklepów, co oznacza, że do końca roku liczba placówek w Polsce może wzrosnąć do 360. Głównym celem ekspansji są duże miasta i aglomeracje. W najbliższym czasie nowe sklepy pojawią się w Józefowie, Świebodzinie i w Nowej Soli. O kolejnych lokalizacjach na pewno będziemy mówić niebawem. Do 2028 roku chcemy mieć około 650 sklepów w Polsce, a docelowo – 1000 w ciągu dekady. W planach jest również otwarcie trzeciego centrum dystrybucyjnego, zlokalizowanego w województwie mazowieckim. Inwestycja ta powinna zostać zrealizowana w ciągu najbliższych dwóch lat. ALDI elastycznie dopasowuje się do potrzeb różnych regionów i stale poszukuje nowych możliwości lokalizacyjnych.
Rozwijanie asortymentu i podążanie za trendami, to także elementy, które z pewnością silnie ukierunkują nasz rozwój. Dzisiaj w sklepach ALDI w stałej ofercie dostępnych jest ponad 2000 artykułów, a także ponad 1500 artykułów spożywczych i przemysłowych w ramach tygodniowych akcji tematycznych. Około 65% z nich stanowią produkty marek własnych. I tu warto podkreślić, że w ciągu najbliższych kilku lat produkty marek własnych mają stanowić ok. 80% stałego asortymentu ALDI.Sieć międzynarodowo pracuje nad ujednoliceniem portfela marek własnych, by maksymalnie ułatwić klientom wybór podczas zakupów w sklepach naszej sieci. W ALDI najmocniej wspieramy prostotę, która wyrażona jest nie tylko w sposobie naszego myślenia i działania, ale przede wszystkim w zapewnianiu prostych, komfortowych zakupów, starannie i selektywnie wybranego asortymentu, wysokiej jakości produktów marek własnych w jak najniższej cenie. To właśnie nasz główny cel, do którego sukcesywnie i z wielkim zaangażowaniem wszystkich zespołów dążymy.
R.Z.: Jakie produkty w kategorii mięso - wędliny są obecnie najbardziej popularne i jak widzą Państwo przyszłość tej kategorii?
Ł.K.: Zauważamy, że klienci ALDI nie rezygnują z mięsa i wędlin. Wręcz przeciwnie, rok do roku notujemy wzrosty w zakupionych ilościach mięsa i wędlin. Oczywiście warto tu nakreślić fakt, że klienci w czasie inflacji stali się bardziej podatni na promocje i ten aspekt bardzo często decyduje o tym jakie mięso pojawi się w koszyku zakupowym. Klienci w ALDI najczęściej kupują filety z piersi kurczaka i mięso mielone wieprzowe marki własnej Mięsne Specjały. Natomiast w kategorii wędlin i innych wyrobów mięsnych królują parówki - marki własnej, jak i znanych producentów.
Klienci chętnie kupują polskie produkty i uważam, że w niedalekiej przyszłości ten trend będzie się umacniał. Dostrzegamy również, że znaczenie dla klienta ma opakowanie, w którym kupuje mięso - czy jest ono bezpieczne dla środowiska, czy można je poddać recyklingowi. Te wszystkie aspekty są dla ALDI ważne, dlatego w kategorii świeżego mięsa współpracujemy niemalże w 100% z polskimi dostawcami, a produkty marki własnej Mięsne Specjały są pakowane w atmosferze ochronnej i są sprzedawane w większości w opakowaniach z recyklingowego plastiku łatwego do ponownego użycia. Docelowo wszystkie opakowania w kategorii mięsa mają pochodzić z tworzyw poddanych recyklingowi. Polacy coraz chętniej wybierają mięso bez antybiotyków, w tym aspekcie zdecydowanie rośnie świadomość konsumencka. Analizując te trendy dbamy o to, aby w naszej sieci było dostępne mięso tego typu - dlatego w ofercie ALDI jest również dostępny drób z hodowli bez zastosowania środków przeciwdrobnoustrojowych. Kurczaki karmione są paszą roślinną z dodatkiem ziół i minerałów.
Natomiast w kontekście asortymentu rybnego warto podkreślić, że dla klienta ważne jest to, czy dany produkt jest certyfikowany i jak wygląda hodowla ryb czy owoców morza. Dlatego w ofercie ALDI mamy produkty certyfikowane przez MSC, znak ten pojawia się wyłącznie na opakowaniach produktów, które pochodzą ze zrównoważonych połowów. Asortyment ten spełniania rygorystyczny Standard Zrównoważonego Rybołówstwa MSC, opierający się na najnowszej dostępnej wiedzy naukowej. Pod koniec 2023 roku ALDI zostało nagrodzone podczas MSC Poland Awards za działania w ostatniej dekadzie, które przyczyniły się do rozwoju Programu MSC w Polsce.
Warto także dodać, konsumenci doceniają nasz asortyment mięsno-wędliniarski - w marcu bieżącego roku otrzymaliśmy główną nagrodę podczas wydarzenia “Kongres Mięsny i Roślinne Alternatywy” za ofertę mięs i wędlin marek własnych w ALDI, co jest powodem do dumy i dowodem na to, że nieustannie pracujemy nad jakością tej kategorii produktowej w naszej sieci.
R.Z.: Czy Państwa zdaniem zamienniki roślinne mięsa zmienią reguły gry na rynku mięsa?
Ł.K.: To pytanie budzi wiele dyskusji, a odpowiedź nie jest prosta. Z jednej strony obserwujemy wzrost popularności roślinnych alternatyw dla mięsa, co może sugerować nadchodzącą zmianę. Z drugiej strony, tradycyjne mięso i wyroby wędliniarskie wciąż pozostają dominującym produktem w tej kategorii. Widać, że coraz więcej osób zwraca uwagę na kwestie etyczne, zdrowotne i ekologiczne związane ze spożyciem mięsa, dlatego roślinne zamienniki stanowią atrakcyjną alternatywę. Wzrost ich popularności wynika także z faktu, że producenci roślinnych zamienników udoskonalają swoje produkty, czyniąc je coraz bardziej smacznymi i przypominającymi mięso pod względem tekstury. Warto w tym przypadku nadmienić, że rynek roślinnych zamienników mięsa dynamicznie rośnie. Według badania firmy Nielsen w 2022 roku sprzedaż roślinnych zamienników mięsa w Europie wzrosła o 14%. Badanie przeprowadzone przez Instytut Ochrony Środowiska natomiast pokazuje, że 27% Polaków deklaruje częstsze spożywanie dań bezmięsnych niż 5 lat temu.
W ALDI widać wzrost zainteresowania produktami roślinnymi, czynnikiem na to wpływającym może być chęć zmiany diety czy wypróbowania nowych produktów w kuchni. Warto tu także nadmienić, że poszerzamy ofertę o nowe produkty z kategorii asortymentu wegańskiego i wegetariańskiego. Osoby chcące zastępować produkty pochodzenia zwierzęcego roślinnymi alternatywami, znajdą w naszych sklepach wybór takich produktów. Dla przykładu od 11 marca w sklepach ALDI pojawił się rozbudowany asortyment wegetariański - wprowadziliśmy liczne nowości dzięki czemu nasza oferta produktów vege liczy już ponad 100 produktów. Pojawiły się m.in. wędliny i kiełbaski wegetariańskie, wegański sznycel czy falafel oraz kulki warzywne marki MyVay.
R.Z.: Jakich dostawców mięsa i wędlin cenicie i podejmujecie współpracę?
Ł.K.: Warto przede wszystkim podkreślić, że dostawcy marek własnych ALDI muszą spełniać warunki określone w wewnętrznych katalogach jakościowych ICOR (International Catalogues of Requirements), które szczegółowo dyktują nasze wymagania jakościowe względem wszystkich kategorii produktów - w tym świeżego mięsa i wędlin. W kontekście takiej kategorii jak mięso i wędliny bardzo ważnym aspektem jest dla nas przestrzeganie wartości związanych z dobrostanem zwierząt.
Co warto podkreślić, to fakt, że ALDI Polska na bieżąco informuje swoich dostawców o zakresie obowiązywania i założeniach krajowego stanowiska dotyczącego dobrostanu zwierząt. Współpraca jest możliwa tylko z takimi partnerami handlowymi, którzy pracują zgodnie z naszą międzynarodową polityką dotyczącą dobrostanu zwierząt oraz krajowego stanowiska dotyczącego dobrostanu zwierząt. Nie sprzedajemy produktów pochodzenia zwierzęcego ani produktów przetworzonych zawierających surowce pochodzenia zwierzęcego, które nie spełniają naszych wymogów.
W naszym asortymencie promujemy sprzedaż produktów z zachowaniem dobrostanu zwierząt. Produkty te są wyraźnie oznakowane etykietą ekologiczną UE lub innymi certyfikatami dotyczącymi dobrostanu zwierząt, które są widoczne na opakowaniach, w naszych sklepach oraz w naszych materiałach reklamowych. Oferujemy również w przystępnych cenach i stale poszerzamy naszą gamę produktów wegetariańskich i wegańskich jako alternatywę do produktów pochodzenia zwierzęcego, a naszych klientów wspieramy w wyborze tego typu produktów poprzez oznaczenia odpowiednimi certyfikatami. W tym przypadku warto zaznaczyć, że od 11 marca bieżącego roku rozbudowaliśmy ofertę produktów roślinnych i w naszym asortymencie klient znajdzie około 100 produktów bazujących na składach roślinnych.
R.Z.: Dziękuję za rozmowę.
Ł.K.: Dziękuję.