Remigiusz Zagraba: LIDL Polska to obecnie jedna z największych sił handlowych w Polsce. Czy to Państwa satysfakcjonuje, czy ambicje są większe?
Aleksandra Robaszkiewicz: Sieć sprzedaży Lidl Polska liczy w tej chwili ponad 670 sklepów, ulokowanych na terenie całego kraju. Nasze obiekty są obsługiwane przez 11 Centrów Dystrybucyjnych. Otwieramy kilkadziesiąt sklepów rocznie i takie tempo ekspansji planujemy utrzymać, rozwijając się w sposób organiczny. Stale podejmujemy się działań, które sprawiają, że nasze sklepy stają się bardziej komfortowe i interesujące dla naszych klientów. Dbamy o różnorodność naszej oferty, jednak istotna jest dla nas też kwestia społecznej odpowiedzialności biznesu. Budując nasze obiekty, korzystamy z ekologicznych rozwiązań. Ponadto testujemy nowe rozwiązania oraz powiększamy ofertę naszych usług. W tej chwili posiadamy już platformę do rezerwacji win i innych alkoholi – www.winnicalidla.pl oraz platformę do rezerwacji wycieczek – www.lidl-podroze.pl. W tym roku uruchomiliśmy również aplikację Lidl Plus, dzięki której klienci mają dostęp do promocyjnych zdrapek, ciekawych promocji czy e-paragonów. Natomiast sklep internetowy www.lidl-sklep.pl stworzyliśmy z myślą o naszych wszystkich klientach. Zarówno tych, którzy już kupują w sklepach naszej sieci, jak również tych, którzy nie mieszkają w pobliżu sklepów Lidl i nie mieli dotychczas możliwości kupowania cieszących się dużym powodzeniem na rynku artykułów przemysłowych Lidla.
R.Z.: Jakie są plany na najbliższą przyszłość firmy LIDL, czy zakładacie Państwo dalszą ekspansję na rynku polskim, czy raczej będziecie umacniać swoją pozycję w obecnych lokalizacjach?
A.R.: Stale analizujemy polski rynek pod względem miejscowości, w których moglibyśmy otworzyć kolejny, nowy obiekt. Zauważamy rosnące zainteresowanie klientów naszymi sklepami oraz ofertą. Polska jest dla nas istotnym rynkiem, w którym w dalszym ciągu chcemy się rozwijać i oferować naszym klientom więcej możliwości.
R.Z.: Zrównoważony rozwój to Państwa filozofia. Na czym ona polega i jak można ją dostrzec w codziennej działalności Państwa firmy?
A.R.: W LIDL Polska cele zrównoważonego rozwoju realizowane są w ramach strategii, a społeczna odpowiedzialność wpisana jest w kulturę organizacyjną i tożsamość firmy. CSR opiera się na 5 filarach działań na rzecz pracowników, asortymentu, ekologii, społeczności lokalnych oraz dostawców. Fundamentem podejścia do zarządzania opartego na zasadach odpowiedzialnego biznesu jest wnikliwa analiza wpływów społecznych, gospodarczych i środowiskowych oraz jakość i charakter relacji firmy z jej interesariuszami. Według Lidl Polska takie podejście przynosi korzyści zarówno samej firmie, jak i jej otoczeniu. Na początku września br. opublikowaliśmy swój pierwszy raport wpływu „Raport zrównoważonego rozwoju Lidl Polska” (zgodny ze standardami GRI), w którym koncentrujemy się na ostatnich dwóch latach obrotowych. Pokazujemy tam, w jaki sposób prowadzona przez nas działalność wpływa na tak ważne obszary, jak zasoby i rolnictwo, przetwarzanie i łańcuch dostaw oraz klientów i społeczeństwo.
Warto zaznaczyć, że jako LIDL Polska postawiliśmy sobie konkretne cele w trosce o ekologię i przyszłość naszej planety, które teraz konsekwentnie realizujemy m.in.:
1. Do 2025 roku Lidl Polska ograniczy zużycie plastiku o 20%. Zobowiązanie to dotyczy opakowań produktów marek Lidla.
2. Do 2025 roku wszystkie plastikowe opakowania marek Lidla będą możliwe do recyklingu.
R.Z.: Z każdym rokiem na świecie, a także w Polsce rozwija się rynek e commerce. Kiedy Polki i Polacy będą mogli zamówić produkty spożywcze takie jak: pieczywo, nabiał, mięso przez internet do domu w sklepie online LIDLA?
A.R.: Dzięki internetowej sprzedaży na www.lidl-sklep.pl dostęp do naszego asortymentu jest jeszcze prostszy i szybszy. Zapraszamy do śledzenia naszych działań, ponieważ wciąż udoskonalamy naszą ofertę dla klientów. Warto jednak podkreślić, że sprzedaż bezpośrednia oraz oferowanie artykułów spożywczych są w dalszym ciągu dla nas bardzo ważne i stanowią podstawowy kanał dystrybucji. Strona www.lidl-sklep.pl od początku cieszy się dużym zainteresowaniem naszych klientów, które z dnia na dzień jest coraz większe. Asortyment dostępny w ramach www.lidl-sklep.pl nieustannie się powiększa, obecnie nasi klienci znajdą ponad 2 000 produktów przemysłowych m.in. tekstylia, akcesoria kuchenne, AGD czy narzędzia. W sklepie są dostępne zarówno produkty marek własnych – m.in. narzędzia Parkside, odzież damska Esmara czy sprzęt AGD Silvercrest – jak i marki producentów. Nieustannie pracujemy nad tym, by systematycznie poszerzać ofertę produktów przemysłowych dostępnych za pośrednictwem www.lidl-sklep.pl.
R.Z.: Produkty mięso i wędliny to jedne z najważniejszych produktów w sklepie spożywczym. Polacy są mięsożercami, ponad 95% deklaruje, że spożywa te produkty. Jakich produktów nie znajdą oni w Państwa sklepach?
A.R.: Klienci kupujący w sklepach naszej sieci wędliny oraz mięso marki własnej „Rzeźnik” mogą być pewni, że oferowane przez nas produkty są świeże oraz wysokiej jakości. Współpracujemy tylko z zaufanymi dostawcami, którzy spełniają nasze wymagania jakościowe – wymagamy certyfikatów jakościowych, takich jak IFS czy BRC na najwyższym poziomie. Drób i wieprzowina jest dostarczana codziennie do naszych magazynów prosto od polskich dostawców. Obecnie mocno rozszerzamy m.in. gamę produktów z chowu bez antybiotyków.