Jeśli właścicielom firm bądź menadżerom zadamy pytanie o cele biznesowe ich organizacji odpowiedzą prawdopodobnie , że ich „celem jest zysk”. Tymczasem taki sposób myślenia może być w dłuższej perspektywie zgubny. Nie oznacza to, że zysk i rentowność są nieważne. Oznacza natomiast, że zysk nie jest celem przedsiębiorstwa, lecz czynnikiem ograniczającym.
Jedyna poprawna odpowiedź na pytanie o cele biznesu brzmi: tworzenie klienteli. Tak naprawdę, to klienci są dla firmy prawdziwą wartością, ponieważ od ich lojalności zależy zysk firmy. Twórzmy więc takie wartości, które będą zaspokajały potrzeby naszych klientów. To oni zapewniają nam egzystencję. To oni stwarzają zatrudnienie. Źródłem trwania każdego przedsiębiorstwa jest posiadanie i świadomość własnych wartości, które są niezmienne wobec zmian w otoczeniu. Powinniśmy świadomie zarządzać nimi w każdym aspekcie działania firmy.
W praktyce stworzenie organizacji opartej na określonych wartościach jest zadaniem niełatwym, bowiem wymaga dużego wysiłku, który musimy ponieść dzisiaj, a na efekty trzeba poczekać w dłuższej perspektywie. Jak zatem stworzyć firmę, która będzie nieśmiertelna i to w tak trudnej branży, jaką jest branża mięsna?
Najbliższe lata będą dla branży mięsnej dużym wyzwaniem. Obecnie obserwujemy dużą konkurencję, walkę cenową spowodowaną niewykorzystanym potencjałem produkcyjnym oraz duże wahania cen na rynku surowcowym. Taka sytuacja sprawia, że większość firm mięsnych jest skupiona na bieżącej walce o przetrwanie na rynku, a nie realizacji długoterminowych celów biznesowych. Jednym z podstawowych powodów takiego stanu rzeczy jest brak określonych celów i wartości, które chcemy oferować klientom. Drugim czynnikiem hamującym długotrwały rozwój firmy jest myślenie ekonomiczne, a nie marketingowe. Podstawową zasadą, jaką kierują się menadżerowie zakładów mięsnych to „tanio kupić i drogo sprzedać” Trudno odmówić logiki takiemu działaniu, ale takim myśleniem nie wyróżniamy się na rynku, ani nie budujemy sobie grona lojalnych klientów.
Trzeba mieć wizję
Dobrze sformułowana wizja przedsiębiorstwa jest jak latarnia morska, która wskazuje w którą stronę powinniśmy płynąć. Wizja bez działania pozostanie tylko w sferze marzeń, ale działanie bez wizji będzie dla całej organizacji źródłem stresu. Przy formułowaniu wizji pomocne będą następujące pytania:
- jakie jest nasze wyobrażenie o firmie za kilka lat
- dokąd zamierzamy dotrzeć
- jakie są nasze długookresowe cele
- co ma decydujące znaczenie dla naszego sukcesu
Wizja, określając jasno kierunki działań firmy i nadając im sens, stanowi źródło motywacji pracowników i pozwala zaangażować ich w realizację celów firmy. Dzięki temu wraz z kulturą organizacyjną powstają również wspólne wartości i standardy postępowania dla wszystkich pracowników. Aby wizja nie pozostała tylko ładnie sformułowanym tekstem na papierze, należy ją realizować. Przede wszystkim powinniśmy zakomunikować naszym adresatom, jakie są nasze ambicje w obszarze biznesu oraz jakimi wartościami chcielibyśmy się z nimi dzielić. Jednym z ciekawszych narzędzi, które bardzo porządkuje realizację wizji poprzez strategię jest Strategiczna Karta Wyników Patrzymy na biznes z punku widzenia czterech perspektyw:
1. Perspektywa finansowa, czyli określenie poziomu wyników ekonomicznych, które pozwolą na harmonijny rozwój firmy
2. Perspektywa rozwoju firmy widziana oczami klientów, czyli oferowanie im takich wartości, za które chętnie zapłacą i będą jeszcze zadowoleni
3. Perspektywa procesów biznesowych wewnątrz i na zewnątrz organizacji. Wszelkie procesy (produkcja, zaopatrzenie, handel, logistyka, itd.) powinny zmierzać do maksymalnej efektywności, przy czym należy pamiętać o zaspakajaniu potrzeb klientów.
4. Perspektywa rozwoju kompetencji wewnątrz organizacji. Aby zrealizować cele w powyższych perspektywach, musimy posiadać wykwalifikowaną kadrę, dlatego powinniśmy mieć program ciągłego samodoskonalenia.
Powyższy sposób realizacji wizji i wdrażania strategii daję szansę na najbardziej harmonijny i zrównoważony rozwój firmy.
Powyższe założenia są w teorii bardzo logiczne i poprawne, natomiast w praktyce napotykamy wiele barier. Jak zatem przełożyć nasze założenia wizjonerskie na sukces firmy? Jeśli będziemy mieli dobrze określoną wizję rozwoju oraz wartości, które cenią sobie nasi klienci, to wystarczy być konsekwentnym w działaniu i cierpliwie czekać. Zbudowanie wizerunku firmy, która ma największy kapitał – lojalnych klientów przychodzi z czasem i jest poparte ciężką pracą.