Odpowiednia prezentacja towaru jest kluczowym elementem zachęcającym klienta do zakupu. Profesjonalne oświetlenie nie tylko pomaga w sprzedaży, ale również pozwala na oszczędność energii elektrycznej. Odpowiednia barwa światła i poprawne ustawienie oświetlenia z pewnością przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności towaru w ladzie – opowiada w wywiadzie Katarzyna Czapla z firmy BARO.
Remigiusz Zagraba: Jakie argumenty według Pani przemawiają za tym aby wybrać do sklepu mięsnego oświetlenie specjalistyczne zamiast tradycyjnego?
Katarzyna Czapla: W przypadku sprzedaży świeżych produktów, takich jak mięso i wędliny, najważniejsze jest zachęcenie klienta do zakupu poprzez odpowiednią prezentację towaru. Bardzo często doskonałe wyroby nie sprzedają się na bieżąco tylko dlatego, że są nieprawidłowo wyeksponowane. Profesjonalne oświetlenie pomaga w odpowiedniej ekspozycji towaru, podkreśla jego kolor i świeżość, a odpowiednie natężenie oświetlenia na produkcie przyciąga klienta i daje impuls do zakupu.
R.Z.: Jakie są zalety stosowania takiego oświetlenia i gdzie powinno być ono zainstalowane ?
K.C.: W ostatnich latach nastąpił ogromny rozwój technologii led. Oprawy led przy oświetlaniu świeżej żywności mają, oprócz swojej energoszczędności, jedną ogromnie ważną cechę – emitują minimalną ilość ciepła. Dzięki temu, nie mamy problemu w sklepie ze zbyt wysoką temperaturą, niewydajną klimatyzacją czy też szybszym psuciem się towarów. Ale konieczne jest zwrócenie uwagi, aby barwa opraw ledowych była dostosowana do oświetlenia mięsa. Oprawy led występują w wielu barwach (temperaturach) światła. Bardzo ciepłe (2700 K), neutralne ciepłe (3000K) oraz chłodne (4000-6000K). Żadna z tych barw nie nadaje się do oświetlenia mięsa lub wędlin. Firma BARO od lat specjalizuje się w oświetleniu wyrobów mięsnych. Również w ledach opracowaliśmy
i wprowadziliśmy na rynek specjalne moduły, które najlepiej podkreślają kolor zarówno świeżego mięsa, jak i wędlin czy drobiu. Najlepsze doświetlenie lady mięsno-wędliniarskiej zapewnia zamontowanie opraw BARO z modułem mięsnym – Meat + lub Special Meat. Uzyskujemy dzięki nim efekt bardzo zbliżony do oświetlenia za pomocą naszego flagowego dotychczas produktu – oprawy sodowej z filtrem do mięsa.
Sama oprawa to jedno, ale prawidłowy montaż i ustawienie kąta padania światła to drugie. Oprawy powinny być zamontowane w przedniej linii lady, a światło skierowane w stronę produktu. Bardzo ważny jest kąt padania światła. Należy tak ustawić reflektory, aby nie oświetlały podłogi, tylko ladę chłodniczą. Jednocześnie należy pamiętać, żeby nie wychylać ich zbyt mocno w kierunku obsługi i nie oślepiać personelu za ladą. Trendem w krajach zachodnich jest stosowanie lad kwadratowych bez oświetlenia wewnętrznego. Towar doświetlany jest wtedy tylko
i wyłącznie z góry. Zapewnia to doskonały efekt wizualny, jednocześnie przyczyniając się do większej trwałości wyrobów mięsnych.
R.Z.: Jak mogą prezentować się produkty mięsne, wyeksponowane przy stosowaniu oświetlenia specjalistycznego?
K.C.: Towar doświetlony tylko za pomocą świetlówek wygląda płasko, zazwyczaj belka świetlówkowa jest w połowie lady i nie doświetla przodu ekspozycji (czyli najważniejszej rzeczy z punktu widzenia klienta) Odpowiednio dobrana barwa światła i poprawne ustawienie oświetlenia z pewnością przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności towaru w ladzie, a przez to zachęci klientów do zakupu.
R.Z.: Jakie oszczędności zapewniają dobrze dobrane oprawy BARO?
K.C.:W sklepach mięsnych często stosuje się oprawy rastrowe ze świetlówkami mięsnymi (lub ze świetlówkami o neutralnej barwie). Światło z tego typu opraw nie dociera do towaru, daje nam tylko „oświetlenie ogólne”. Każda z tych opraw zużywa ponad 80W. W przypadku zastosowania opraw BARO uzyskujemy znacznie lepszy stopień oświetlenia ekspozycji, a jednocześnie redukujemy ilość opraw w sklepie. Oszczędności w energii elektrycznej mogą sięgać nawet 50-60%.