Firma BÄRO Polska Sp. z o.o. istnieje na rynku od 1967 roku. Przedsiębiorstwo rozpoczęło swoją działalność od oferty specyficznego oświetlenia do mięsa i wędlin oraz pieczywa i wyrobów cukierniczych. Obecnie firma działa nie tylko w sektorze spożywczym, ale również przemysłowym. BARO Polska Sp. z o.o. jest niekwestionowanym specjalistą w dziedzinie profesjonalnego, wspomagającego sprzedaż oświetlenia produktów.
Remigiusz Zagraba: Współczesny klient zwraca uwagę na odpowiednie zaprezentowanie oferowanych produktów. Czy specjalistyczne oświetlenie ma wpływ na wzrost sprzedaży?
Katarzyna Czapla: Świeże produkty klient zawsze kupuje „wzrokiem”. Im ładniej prezentuje się towar, tym nasza chęć kupienia go wzrasta. Dlatego prawidłowe podkreślenie walorów danego towaru za pomocą odpowiedniego światła od razu przekłada się na wzrost sprzedaży. Poza tym moim zdaniem szczególnie trzy grupy towarów wymagają odpowiedniego oświetlenia: mięso i wędliny, owoce i warzywa oraz pieczywo. A dlaczego? Ponieważ na tych towarach sklepy mają największe straty jeśli nie zostaną odpowiednio szybko sprzedane. (Pieczywo trzeba sprzedać tego samego dnia w którym zostało upieczone, owoce i warzywa bez chłodni też psują się w ciągu 1-2 dni, mięso i wędliny wyłożone w ladzie też powinny szybko rotować aby się nie wysuszyć i nie stracić swoich walorów smakowych i wizualnych).
R.Z.: Nieprawidłowe oświetlenie może spowodować zmianę koloru lub wysuszanie się produktów. Jak można tego uniknąć?
K.Cz.: Profesjonalne oświetlenie ledowe skierowane do świeżej żywności charakteryzuje się przede wszystkim tym, że wytwarza znacznie mniej ciepła w porównaniu do opraw metalohalohenowych. Jednocześnie wspominane ciepło nie promieniuje w kierunku towaru, a jest odprowadzane górą. Poza tym jak już wspomniałam – dobrze doświetlony towar rotuje znacznie szybciej, więc nie zdąży zmienić koloru.
R.Z.: Tradycyjne oświetlenie w ladzie chłodniczej jest bardzo energochłonne. W jaki sposób można ograniczyć koszty energii związane z oświetleniem?
K.Cz.: Wszystkie oprawy led pobierają znacznie mniej prądu niż oprawy tradycyjne, ale bardzo ważną sprawą jest również wydajność samych chipów ledowych oraz odpowiednio dobrane reflektory/ odbłyśniki. Oprawy ledowe firmy BARO mają bardzo dużą wydajność świetlną oraz bardzo szeroki kąt padania światła (przy reflektorach oval basic kąt padania światła to 60x40 stopni), co w praktyce oznacza, że do oświetlenia 6m ciągu lad mięsnych wystarczą nam zaledwie 4 oprawy. Wiele opraw ledowych dostępnych na rynku nie dysponuje tego typu optyką, przez co aby osiągnąć porównywalny poziom oświetlenia potrzebuje minumum 6-8 opraw (nie wspominając już o barwie światła i żywotności opraw po 50.000h).
R.Z.: Oświetlenie w sklepie mięsnym to technologia czy design?
K.Cz.: Moim zdaniem to przede wszystkim technologia, ale w obecnych czasach technologia i design idą ze sobą w parze. Oprawy używane do oświetlania świeżej żywności przede wszystkim muszą być wydajne i muszą współgrać z barwą towarów które oświetlają. Ale jednocześnie coraz więcej sklepów w branży spożywczej korzysta z profesjonalnych projektów designerskich, wszyscy starają się, aby ich sklep był wyjątkowy, dobrze zaprojektowany, funkcjonalny i oczywiście odpowiednio oświetlony. Firma BARO ze swojej strony od lat stara się projektować oprawy które są funkcjonalne, ale jednocześnie wyjątkowe pod względem designu. Dowodem na to jest fakt, że od lat nasze produkty otrzymują znaczące nagrody i wyróżnienia designerskie m.in. German Brand Award Winner 2017, German Design Award 2017 za serię ID, IF Product Design Award 2013 za serie EC.