Dzisiejsi konsumenci majÄ… szeroki dostÄ™p do różnego rodzaju produktów miÄ™snych, w wielu kanaÅ‚ach dystrybucji. Sprawia to, że stajÄ… siÄ™ oni coraz bardziej wymagajÄ…cy i Å›wiadomi tego, czego chcÄ… i co lubiÄ….
SÄ… oni także coraz bardziej zabiegani, chÄ™tniej korzystajÄ… z oferty sklepów convenience czy on-the-go i majÄ… coraz mniej czasu na uważne studiowanie każdego produktu, który lÄ…duje w ich koszyku WybierajÄ… zwykle to, co znajÄ… i lubiÄ…. IstniejÄ… jednak pewne trendy, które od lat wykazujÄ… siÄ™ stabilnoÅ›ciÄ… i przesÄ…dzajÄ… o tym, co cieszy siÄ™ popularnoÅ›ciÄ… na rynku. SÄ… to najpopularniejsze filtry, przez które konsumenci „przepuszczajÄ…” produkt, zanim zdecydujÄ… siÄ™ na jego zakup. Zobacz, na co zwraca siÄ™ najwiÄ™kszÄ… uwagÄ™!
1. Jakość
Nie odkryje Ameryki nikt, kto powie, że jakość produktów miÄ™snych stanowi jeden z kluczowych, o ile nie najważniejszy aspekt, na który zwracajÄ… uwagÄ™ konsumenci. Zdecydowana wiÄ™kszość badaÅ„ rynkowych potwierdza ten trend. WysokÄ… jakość produktów wÄ™dliniarskich przeciÄ™tny konsument zwykle rozumie jako miÄ™sność wyrobów. NajwiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ… cieszÄ… siÄ™ te wÄ™dliny, które już na pierwszy rzut oka komunikujÄ… na swoim opakowaniu zawartość miÄ™sa, np. „powyżej 90%”.
Innym aspektem, który podkreÅ›lajÄ… konsumenci, jest brak konserwantów. Niepożądana jest także obecność sztucznych dodatków smakowych. Glutaminian sodu i wszelkie „E” na etykiecie jedynie odstraszajÄ… potencjalnych nabywców. JednoczeÅ›nie wysoko ceniona jest naturalność, przejawiajÄ…ca siÄ™ krótkim skÅ‚adem produktu, czystÄ… etykietÄ… czy ekologicznym opakowaniem. Coraz wiÄ™cej ludzi przyznaje, że czyta etykiety i zwraca uwagÄ™ wÅ‚aÅ›nie na zawartość miÄ™sa w produkcie, obecność niepożądanych skÅ‚adników, wartoÅ›ci odżywcze czy zawartość alergenów. Warto podkreÅ›lać wysokÄ… jakość swoich wyrobów w punkcie sprzedaży!
2. Cena
Pomimo, iż wielu konsumentów podkreÅ›la, iż to jakość produktów jest dla nich najważniejsza, analiza faktycznych koszyków zakupowych prowadzi do ciekawych wniosków – wyjÄ…tkowÄ… popularnoÅ›ciÄ… cieszÄ… siÄ™ wyroby przecenione i o niskiej cenie. Wynika to z faktu, iż ciÄ…gle znaczna część produktów miÄ™snych i wÄ™dlin w polskich gospodarstwach domowych kupowana jest przez przedstawicieli „starszych” pokoleÅ„, dla których szczególnie ważna jest relacja ceny do jakoÅ›ci, tradycja i autentyczność. Konsumenci podkreÅ›lajÄ…, że poszukujÄ… produktów „wartych swojej ceny”. CzÄ™sto stoi to niejako w sprzecznoÅ›ci z deklaracjami konsumentów, potwierdzajÄ…cymi iż to jakość przesÄ…dza o wyborze tego, co lÄ…duje w koszyku. Wynika z tego, że odpowiednia kombinacja jakoÅ›ci skÅ‚adu produktu miÄ™snego oraz atrakcyjnej oferty cenowej może okazać siÄ™ kluczem do sukcesu w sprzedaży.
3. Pochodzenie
Trend patriotyzmu zakupowego i lokalnoÅ›ci od lat przybiera na sile. Inicjatywy takie jak marka Produkt Polski czy aplikacja Pola tylko potwierdzajÄ… to, o co rynek od lat pokazuje. Polacy uważajÄ…, że polskie produkty w niczym nie ustÄ™pujÄ… zagranicznym i jeÅ›li majÄ… wybór, to chÄ™tnie siÄ™gajÄ… po produkty znad WisÅ‚y – nie tylko w kategorii miÄ™sa i wÄ™dlin. JednoczeÅ›nie konsumenci ceniÄ… lokalność i lubiÄ… próbować lokalnych produktów, typowych dla poszczególnych regionów. Ważne jest także to, kto wyprodukowaÅ‚ danÄ… wÄ™dlinÄ™ i czy jest to producent znany i cieszÄ…cy siÄ™ renomÄ…. W branży wÄ™dliniarskiej czÄ™sto wÅ‚aÅ›nie zaufanie do marki przesÄ…dza o podjÄ™ciu decyzji zakupowej.
Przy przygotowywaniu strategii sprzedaży i promocji swoich wyrobów miÄ™snych warto też obserwować i wykorzystać rosnÄ…ce trendy, takie jak opracowywanie caÅ‚ych linii produktów miÄ™snych dedykowanych konkretnym grupom nabywców. ZyskujÄ… na popularnoÅ›ci produkty dla dzieci, produkty bez glutenu, wÄ™dliny dla wegetarian czy produkty exclusive/premium.
Personalizacja oferty – to czynnik, który peÅ‚ni coraz ważniejszÄ… funkcjÄ™!
DziÅ› częściej niż kiedykolwiek spotykana jest sytuacja, w której produkt sam w sobie odgrywa coraz mniejszÄ… rolÄ™ – przecież praktycznie w każdym sklepie znajdziemy szynkÄ™ „babuni”, „swojskÄ…”, „wiejskÄ…”, „tradycyjnÄ…” czy „od szwagra”. Na tak konkurencyjnym rynku ważne jest wiÄ™c to, jakÄ… wartość dodanÄ… oferuje produkt, co komunikuje na pierwszy rzut oka oraz jakÄ… renomÄ… cieszy siÄ™ jego producent. Nie zapominajmy także o ogromnej sile polecenia produktu przez sprzedawcÄ™ oraz osobistych wczeÅ›niejszych dobrych doÅ›wiadczeniach z produktem. Odpowiednia kombinacja powyższych elementów z pewnoÅ›ciÄ… zwiÄ™kszy szanse na sukces rynkowy produktów miÄ™snych!
Na podstawie – raport Polska na Widelcu, Instytut GfK Polonia, opracowanie: Grzegorz Mech
Czytaj również:
-
Nomanet z Grupy Nomax inwestuje w innowacje, technologiÄ™ i wymianÄ™ systemu IT
-
I Konferencja #SZYNKA organizowana przez GrupÄ™ Nomax
-
Nomax Trading film promocyjny
-
Anna DomagaÅ‚a Nomax Trading Sp. z o.o.- „konsument podejmuje decyzje o zakupie w kilka sekund”
-
Nomax Trading - wzrost o 14% na koniec 2013 roku