Dzisiejsi konsumenci mają szeroki dostęp do różnego rodzaju produktów mięsnych, w wielu kanałach dystrybucji. Sprawia to, że stają się oni coraz bardziej wymagający i świadomi tego, czego chcą i co lubią.
Są oni także coraz bardziej zabiegani, chętniej korzystają z oferty sklepów convenience czy on-the-go i mają coraz mniej czasu na uważne studiowanie każdego produktu, który ląduje w ich koszyku Wybierają zwykle to, co znają i lubią. Istnieją jednak pewne trendy, które od lat wykazują się stabilnością i przesądzają o tym, co cieszy się popularnością na rynku. Są to najpopularniejsze filtry, przez które konsumenci „przepuszczają” produkt, zanim zdecydują się na jego zakup. Zobacz, na co zwraca się największą uwagę!
1. Jakość
Nie odkryje Ameryki nikt, kto powie, że jakość produktów mięsnych stanowi jeden z kluczowych, o ile nie najważniejszy aspekt, na który zwracają uwagę konsumenci. Zdecydowana większość badań rynkowych potwierdza ten trend. Wysoką jakość produktów wędliniarskich przeciętny konsument zwykle rozumie jako mięsność wyrobów. Największą popularnością cieszą się te wędliny, które już na pierwszy rzut oka komunikują na swoim opakowaniu zawartość mięsa, np. „powyżej 90%”.
Innym aspektem, który podkreślają konsumenci, jest brak konserwantów. Niepożądana jest także obecność sztucznych dodatków smakowych. Glutaminian sodu i wszelkie „E” na etykiecie jedynie odstraszają potencjalnych nabywców. Jednocześnie wysoko ceniona jest naturalność, przejawiająca się krótkim składem produktu, czystą etykietą czy ekologicznym opakowaniem. Coraz więcej ludzi przyznaje, że czyta etykiety i zwraca uwagę właśnie na zawartość mięsa w produkcie, obecność niepożądanych składników, wartości odżywcze czy zawartość alergenów. Warto podkreślać wysoką jakość swoich wyrobów w punkcie sprzedaży!
2. Cena
Pomimo, iż wielu konsumentów podkreśla, iż to jakość produktów jest dla nich najważniejsza, analiza faktycznych koszyków zakupowych prowadzi do ciekawych wniosków – wyjątkową popularnością cieszą się wyroby przecenione i o niskiej cenie. Wynika to z faktu, iż ciągle znaczna część produktów mięsnych i wędlin w polskich gospodarstwach domowych kupowana jest przez przedstawicieli „starszych” pokoleń, dla których szczególnie ważna jest relacja ceny do jakości, tradycja i autentyczność. Konsumenci podkreślają, że poszukują produktów „wartych swojej ceny”. Często stoi to niejako w sprzeczności z deklaracjami konsumentów, potwierdzającymi iż to jakość przesądza o wyborze tego, co ląduje w koszyku. Wynika z tego, że odpowiednia kombinacja jakości składu produktu mięsnego oraz atrakcyjnej oferty cenowej może okazać się kluczem do sukcesu w sprzedaży.
3. Pochodzenie
Trend patriotyzmu zakupowego i lokalności od lat przybiera na sile. Inicjatywy takie jak marka Produkt Polski czy aplikacja Pola tylko potwierdzają to, o co rynek od lat pokazuje. Polacy uważają, że polskie produkty w niczym nie ustępują zagranicznym i jeśli mają wybór, to chętnie sięgają po produkty znad Wisły – nie tylko w kategorii mięsa i wędlin. Jednocześnie konsumenci cenią lokalność i lubią próbować lokalnych produktów, typowych dla poszczególnych regionów. Ważne jest także to, kto wyprodukował daną wędlinę i czy jest to producent znany i cieszący się renomą. W branży wędliniarskiej często właśnie zaufanie do marki przesądza o podjęciu decyzji zakupowej.
Przy przygotowywaniu strategii sprzedaży i promocji swoich wyrobów mięsnych warto też obserwować i wykorzystać rosnące trendy, takie jak opracowywanie całych linii produktów mięsnych dedykowanych konkretnym grupom nabywców. Zyskują na popularności produkty dla dzieci, produkty bez glutenu, wędliny dla wegetarian czy produkty exclusive/premium.
Personalizacja oferty – to czynnik, który pełni coraz ważniejszą funkcję!
Dziś częściej niż kiedykolwiek spotykana jest sytuacja, w której produkt sam w sobie odgrywa coraz mniejszą rolę – przecież praktycznie w każdym sklepie znajdziemy szynkę „babuni”, „swojską”, „wiejską”, „tradycyjną” czy „od szwagra”. Na tak konkurencyjnym rynku ważne jest więc to, jaką wartość dodaną oferuje produkt, co komunikuje na pierwszy rzut oka oraz jaką renomą cieszy się jego producent. Nie zapominajmy także o ogromnej sile polecenia produktu przez sprzedawcę oraz osobistych wcześniejszych dobrych doświadczeniach z produktem. Odpowiednia kombinacja powyższych elementów z pewnością zwiększy szanse na sukces rynkowy produktów mięsnych!
Na podstawie – raport Polska na Widelcu, Instytut GfK Polonia, opracowanie: Grzegorz Mech
Czytaj również:
-
Nomanet z Grupy Nomax inwestuje w innowacje, technologię i wymianę systemu IT
-
I Konferencja #SZYNKA organizowana przez Grupę Nomax
-
Nomax Trading film promocyjny
-
Anna Domagała Nomax Trading Sp. z o.o.- „konsument podejmuje decyzje o zakupie w kilka sekund”
-
Nomax Trading - wzrost o 14% na koniec 2013 roku