Republika Południowej Afryki jest konkurencyjna cenowo w światowym przemyśle drobiarskim i produkuje kurczaka z szóstą najniższą ceną za kilogram na świecie. Wprowadzenie nowego planu biznesowego dla sektora drobiu w kraju, ogłoszonego przez Departament Handlu i Przemysłu (DTI), ma na celu stymulowanie lokalnego popytu, zwiększenie eksportu i ochronę krajowego przemysłu drobiarskiego.
Masterplan dla sektora drobiowego uwzględnia kilka problemów systemowych w rolnictwie RPA. Główne cele planu koncentrują się na pobudzaniu lokalnego popytu i ochronie lokalnego przemysłu, na stymulowaniu kosztów pasz (głównie kukurydzy i soi), spełnianiu wymogów bezpieczeństwa i weterynarii, zwiększeniu eksportu i transformacji sektora drobiarskiego w południowej Afryce jako całości. Wzrosła także liczba firm prowadzonych przez Afroamerykanów w całym łańcuchu wartości i zgodnie ze szacunkami będzie się nadal zwiększać.
Ograniczenie dumpingu drobiu
Republika Południowej Afryki będzie również ubiegać się o kolejne cła antydumpingowe w drugiej połowie 2020 r. DTI wprowadza działania mające ograniczyć dumping, który umożliwia sprzedaż produktów w innym kraju po niższej cenie niż na rynku lokalnym. Republika Południowej Afryki importuje 33% całkowitego popytu krajowego drobiu, znacznie więcej niż UE (7%), USA (1%) i Brazylia (0%). Stany Zjednoczone i Brazylia eksportują na terenie półkuli zachodniej 40% swojej produkcji drobiu.
Eksport kurczaka
Eksport drobiu jest jednym z najważniejszych obszarów, w którym DTI planuje znaczne zwiększenie w porównaniu do lat 2015 - 2020. Według informacji Południowoafrykańskiego Stowarzyszenia Importerów i Eksporterów Mięsa, Republika Południowej Afryki ma bezcłowy dostęp do Europy, ale nie spełnia wymagań sanitarnych i fitosanitarnych rynku europejskiego. Europa jest zatem zamknięta dla południowoafrykańskich produktów z drobiowych. Eksport z RPA do innych krajów jest również niewielki i stanowi zaledwie 2% całkowitej produkcji. Obecne umowy z krajami sąsiednimi nie są korzystne dla Afryki Południowej. Celem sektora drobiowego jest zwiększenie wielkości eksportu na Bliski Wschód i gotowych produktów drobiowych do UE. UE importuje rocznie około 900 000 ton mięsa z piersi kurczaka i produktów przetworzonych takich jak kotlety hamburgerowe dla konsumentów unijnych.
Krajowy rynek mięsa z kurczaka w Republice Południowej Afryki
Mięso drobiowe stanowi ponad 60% całkowitego spożycia mięsa w Republice Południowej Afryki. W 2019 r. spożycie mięsa z kurczaka (z wyłączeniem podrobów) wyniosło 1,98 mln ton. Przewiduje się, że popyt na mięso z kurczaka wzrośnie w 2020 r. tylko o 1%, do 2 mln ton. Wynika to z szacowanego wzrostu gospodarczego poniżej 1% w 2020 r. spowodowanego pandemią koronawirusa.
Południowoafrykański rynek mięsa z kurczaka charakteryzuje się 3 podstawowymi cechami:
- Dominujący popyt na kawałki kurczaka z kością (brązowe mięso), a nie na mięso z piersi. Kawałki kurczaka z kością stanowią prawie 60% całkowitego popytu na mięso z kurczaka sprzedawane głównie jako ‘ indywidualnie głęboko mrożone ‘ (IQF) w niskiej cenie za opakowania mieszane po 2 i 5 kg.
- Prawie wszystkie lokalnie produkowane mrożony kurczak zawiera solanki w celu zachowania i poprawy jakości mięsa. Departament Rolnictwa, Leśnictwa i Rybołówstwa wprowadził w 2016 r. rozporządzenie w sprawie ograniczenia zawartości solanki do maksymalnie 15% sprzedawanej masy. Przed 2016 r. odnotowano poziom solankowania (brining) dochodzący do 43%.
- Stosunkowo niewielki popyt na świeże (niemrożone) mięso z kurczaka, które stanowi mniej niż 10% całkowitego spożycia mięsa drobiowego w kraju.