Wywiad z Mieczysławą Bogdanowicz - Prezes PSS Społem Hajnówka.
Remigiusz Zagraba: SPOŁEM w Hajnówce ma bardzo długą historię i tradycję. Istnieje od 89 lat – jak dzisiaj wygląda działalność Spółdzielni?
Mieczysława Bogdanowicz: SPOŁEM Powszechna Spółdzielnia Spożywców w Hajnówce to nie tylko tradycja, ale i nowoczesność. Obecnie Spółdzielnia prowadzi działalność handlową w 13 placówkach oraz Zakład Piekarsko-Ciastkarski.
Oferta naszego Zakładu Piekarsko Ciastkarskiego jest bardzo szeroka. Produkujemy 40 rodzajów pieczywa oraz 37 ciast.
Naszym celem jest ciągłe rozwijanie gamy produktów, poprawianie ich jakości poprzez wdrażanie innowacyjnych rozwiązań podczas produkcji, aby zadowolić najbardziej wyszukane gusta Klientów. Ostatnio wyprodukowaliśmy Chleb dla diabetyków, który cieszy się dużą popularnością wśród osób chorych na cukrzycę.
Priorytetem w naszych działaniach jest ciągłe podnoszenie poziomu świadczonych usług, dbałość o zadowolenie Klientów poprzez wysoką jakość oferowanych towarów oraz profesjonalną obsługę. Zależy nam, aby Klient wychodząc z naszego sklepu był zadowolony i wrócił do nas ponownie.
Obecnie Spółdzielnia jest w dobrej kondycji finansowej co pozwala nam na inwestycje, modernizacje naszych sklepów. Obroty w naszej Spółdzielni rosną, za pierwszy kwartał br odnotowaliśmy wzrost ponad 12%.
W ubiegłym roku uruchomiliśmy sklep Gama przy ul. Warszawskiej 86 o powierzchni ponad 200 m2. W obiekcie zastosowaliśmy nowoczesny energooszczędny system ogrzewania wykorzystując ciepło wytwarzane przez urządzenia chłodnicze znajdujące się w sklepie. Jeżeli przyniesie to efekty ekonomiczne – zostanie zastosowane w innych placówek.
W tym roku otworzyliśmy drugi sklep Gama na osiedlu Lipowa. Koszt tej inwestycji wyniósł ponad 50 tys. zł.
R.Z.: Jakie Pani zdaniem aspekty są obecnie źródłem sukcesu Państwa spółdzielni?
M.B.: Osiągnięcia Spółdzielni na przestrzeni lat są niewątpliwie wynikiem pracy wielu pokoleń, ale również zaangażowania i umiejętności dostosowania się do wymagań rynku.
Sukces naszej spółdzielni zawdzięczamy przede wszystkim naszym pracownikom, ich profesjonalizmowi, doświadczeniu i oddaniu. Pracownicy uczestniczą w licznych szkoleniach m.in. z profesjonalnej obsługi klienta, merchandisingu.
Towary znajdujące się w ofercie naszych placówek handlowych, to przede wszystkim polskie produkty o najwyższej jakości. Muszą one spełniać wysokie wymagania jakościowe, pochodzić od wiarygodnego partnera handlowego, a więc takiego, który stosuje bezpieczne procedury produkcji, a jakość jego produktów została sprawdzona i posiadają wszystkie wymagane atesty.
Oferta cenowa w naszych placówkach dostosowana jest do potrzeb naszych Klientów. Naszym zadaniem jest utrzymywanie właściwego poziomu cen, nie odbiegającego od cen konkurencyjnych sieci zachodnich takich jak Kaufland, Biedronka. W naszych placówkach jest mnóstwo towarów w cenach promocyjnych. Raz na trzy tygodnie wydajemy gazetkę z informacją o towarach promocyjnych.
Ponadto we wszystkich sklepach funkcjonuje ogólnopolski program lojalnościowy „Społem znaczy razem”, w którym po zebraniu odpowiedniej ilości punktów za dokonane zakupy Klienci otrzymują bony towarowe.
W naszych placówkach Klienci mogą:
- dokonywać zapłaty za pomocą kart płatniczych
- dokonywać opłat za rachunki telefoniczne i energię elektryczną
- skorzystać z usługi Cash Bank umożliwiające wypłacanie gotówki przy okazji płatności kartą za zakupy.
Oferta towarowa, dobra jakość, a także fachowość i życzliwość dla klientów, to cechy, którymi chcemy się wyróżniać od innych firm handlowych.
R.Z.: Ile osób zatrudnia Pani w SPOŁEM Hajnówka?
M.B.: W Spółdzielni zatrudnionych jest ponad 150 osób.
R.Z.: Otrzymaliście Państwo wiele wyróżnień, w tym także za pomoc charytatywną. Które z nich jest dla Państwa najcenniejsze?
M.B.: Tak naprawdę, wszystkie nasze nagrody i wyróżnienia są dla nas cenne. Nagrody te są dla nas źródłem satysfakcji i motywacją do podejmowania dalszych działań.
Jednym z ostatnich wyróżnienień jakie nasza Spółdzielnia otrzymała jest tytuł „Innowacyjna Spółdzielnia Społem” w uznaniu innowacyjnych działań kreujących nowoczesny wizerunek spółdzielczości „Społem”. Ocenę „innowacyjności” dokonał na podstawie wyników badań lustracji oraz informacji przekazanych przez Spółdzielnię Zarząd Krajowego Związku Rewizyjne „Spółdzielnie” Spożywców.
Bardzo ważnym również wyróżnieniem, które otrzymali obecni i poprzedni pracownicy Spółdzielni, jest Medal Burmistrza Miasta Hajnówka, przyznawany z okazji 60 lecia nadania praw miejskich Hajnówce. Medal ten otrzymało 6 pracowników związanych ze Spółdzielnią.
Tradycją „Społem” PSS w Hajnówce stało się sponsorowanie imprez kulturowo-oświatowych i sportowych. Od wielu lat Spółdzielnia uczestniczy w społecznym życiu lokalnym, stałą opieką i wsparciem otaczane są organizacje i stowarzyszenia potrzebujące pomocy.
R.Z.: Jaki jest klient XXI wieku i jakie ma potrzeby, oczekiwania?
M.B.: Dzisiejszy Klient, to Klient świadomy. Przede wszystkim jest to osoba dobrze zorientowana czego potrzebuje. Wie jak się odżywiać, jakich produktów potrzebuje. Klienci poszukują coraz częściej produktów mniej przetworzonych, ekologicznych. Można zauważyć, że wyróżnikiem podczas zakupów nie jest już sama cena, ale również jakość oferowanych towarów. Ważna jest uczciwość kupiecka. Dlatego w naszych sklepach dostosowujemy ofertę do potrzeb każdego Klienta.
Klienci są wspaniali, potrafią docenić pracę naszych sprzedawczyń, ich profesjonalną obsługę stąd czasami odwdzięczają się kwiatkami, czekoladkami. Jest to bardzo miłe i zarazem motywujące do pracy, która nie jest łatwa.
R.Z.: Jednym z najważniejszych stoisk w sklepie spożywczym jest dział mięso i wędliny. Jakich produktów obecnie poszukują konsumenci?
M.B.: Wizytówką Spółdzielni jest Supermarket „Batory”, największy sklep. Na powierzchni ponad 700 m2 oferuje Klientom pełny asortyment branży spożywczej, chemii gospodarczej i artykułów AGD.
Naszym atrybutem w tym sklepie jest stoisko mięsno-wędliniarskie. Załoga sklepu dokłada wszelkich starań, aby było ono dobrze zaopatrzone. Asortyment dostosowany jest do potrzeb każdego Klienta. Na tym dziale pracują osoby doświadczone, potrafiące zaproponować Klientowi to czego szuka. A coraz częściej Klienci szukają tradycyjnych wyrobów, nie zawierających konserwantów.
Jesteśmy na etapie poszukiwań dostawców oferujących dobre, tradycyjne wyroby.
Kontakt z PSS Społem Hajnówka
85 873 35 91 – Dział Handlu i Produkcji
fax 85 873 35 87 – Dział Handlu i Produkcji
e-mail: handlowy@hajnowka.spolem.org.pl
www.hajnowka.spolem.org.pl