Odnosząc się do głosowania pod koniec stycznia br. w Parlamencie Europejskim w sprawie zalecenia dotyczącego przeglądu przepisów w zakresie transportu zwierząt, Copa i Cogeca chciałyby powtórzyć słowa komisarz Kyriakides, aby podkreślić że każdy przegląd przepisów powinien opierać się na nauce oraz mieć na celu ochronę zwierząt i ułatwienie wdrożenia. Ma to szczególne znaczenie dla unijnych rolników i spółdzielni z uwagi na potencjalne konsekwencje społeczno-gospodarcze.
Transport żywych zwierząt stanowi istotną część hodowli zwierząt i dystrybucji produkcji. Transport żywych zwierząt pełni ważną rolę, jeśli chodzi o utrzymanie siły gospodarczej i dynamiki społecznej na szczeblu lokalnym. Najważniejsze obszary produkcji bardzo często znajdują się na terenach UE-27, które są zagrożone wyludnieniem lub praktycznie wyludnione. Klimat, środowisko i tradycje doprowadziły do rozwoju odmiennych modeli produkcji w każdym z regionów. Z tego względu transport zwierząt jest potrzebny, ponieważ dzięki niemu te modele mogą się uzupełniać, przez co stają się bardziej zrównoważone i wydajne.
Aktualnie dostępnych jest wiele usprawnień technologicznych w różnych rodzajach transportu. Poprawiają one jakość przewozu i zgodność z zasadami dobrostanu zwierząt podczas podróży. Copa i Cogeca wspierają zasadę dotyczącą czasu trwania transportu dostosowanego do konkretnych gatunków, opartą na regule „tak dużo jak to konieczne, tak mało jak możliwe”, aby zapewnić konkurencyjność i odpowiedni bilans handlu zwierzętami w UE i poza nią.
Z doświadczeń praktycznych i badań naukowych wynika, że należy przede wszystkim skupić się na jakości przewozu i zdolności zwierząt do podróży, a nie na czasie trwania transportul ub odległości, na jaką się odbywa. Z punktu widzenia dobrostanu zwierząt, bardzo ważne są warunki panujące w pojazdach służących do ich transportu. Przewóz zwierząt musi uwzględniać porady weterynaryjne dla konkretnego gatunku. Domagamy się, aby w każdym przypadku były one poparte najlepszą dostępną wiedzą naukową odnośnie danego gatunku.
Copa i Cogeca w pełni zgadzają się, że należy przewozić tylko te zwierzęta, które są w odpowiednim do tego stanie. Ponadto jeżeli zwierzę zachoruje lub zostanie ranne, należy objąć je opieką najwcześniej jak to możliwe.
Rolnicy zawsze będą za tym, aby przewoźnicy wybierali najkrótszą możliwą drogę transportu zwierząt z gospodarstwa do miejsca docelowego. Wprowadzenie dodatkowych wymagań, zwłaszcza jeżeli mają charakter wyłącznie biurokratyczny, nie polepszy sytuacji, a będzie miało duże konsekwencje dla rolnictwa na małą skalę oraz samowystarczalności niektórych regionów.
Miguel Angel Higuera, przewodniczący grupy roboczej „Zdrowie i dobrostan zwierząt” Copa- Cogeca podkreślił: „ Jeżeli mówimy o ograniczeniu lub nawet zakazie transportu niektórych kategorii zwierząt, na przykład zwierząt nieodsadzonych lub ciężarnych, nie możemy wesprzeć ustalenia określonego wieku lub czasu transportu bez przeprowadzenia dogłębnej analizy konsekwencjispołeczno-gospodarczych, opartej na nauce. Jeżeli KomisjaEuropejska przyjmie wniosek w ramach zalecenia w sprawie przeglądu przepisów dotyczących dobrostanu zwierząt w nadchodzących miesiącach, zachęcamy do uwzględnienia naszych obaw i propozycji oraz przeprowadzenia możliwie najdokładniejsze joceny. Jest to bowiem szczególnie ważna kwestia dla rolników i spółdzielni. W tej sytuacji Komisja powinna zwrócić się do EFSA o przedstawienie sposobów na poprawę jakości transportu, opartych na dowodach naukowych, a nie skupiać się wyłącznie na czasie trwania podróży.